دلایل بالا بودن واردات کالا از مناطق آزاد

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

8460.jpg

در پنج ماه اول امسال حجم قابل توجهی از کالاهای مصرفی از مناطق آزاد وارد کشور شده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که قرار بود مناطق آزاد کشور دروازه‌ای برای صادرات باشند اما آمار پنج ماه اول امسال نشان می‌دهد که حجم بسیاری از کالاهای مصرفی iبه ارزش دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از این مناطق iبه کشور وارد شده است. حجم این کالاها iبه بیش از ۲٫۵ میلیارد کیلوگرم می‌رسد.

یخچال با ارزش حدود ۷۹٫۸ میلیون دلار، سیگار iبه ارزش ۴۶٫۶ میلیون دلار و پارچه iبه ارزش ۴۳ میلیون دلار بیشترین کالاهای وارداتی از این مناطق بودند.

پوشاک، لوازم یدکی خودرو، برنج، خودرو، کفش، تلفن همراه، جارو برقی، اسباب بازی، چای، تلویزیون، روغن نباتی، توستر، کامپیوتر و قطعات ، آبمیوه گیری، شکر، لوح فشرده خام، مایکروفر و مخلوط‌ کن از جمله کالاهایی بودند که در این بخش از مناطق آزاد کشور وارد شده‌اند.

درباره سبب واردات بالای کالا از مناطق آزاد مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی منطق آزاد گفت: واردات iبه دستور دولت با قوانین و سیاست های خاصی برای تامین مواد اولیه و نیازهای کشور در مناطق آزاد صورت می گیرد.

حسن محسنی در گفت‌وگو ‌با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این که گفته می گردد واردات اساسا حذف شود حرف درستی نیست. در هر شرایطی نیاز کشور iبه واردات مواد اولیه و کالاهای خاص iبه قوت خود باقی است. کشور نیاز دارد تا مواد اولیه iبه کشور وارد شوند.

وی ادامه داد: قاعدتا یکی از دریچه های واردات برای تامین نیازهای کشور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می باشند. بعضی از حجم واردات iبه دستور دولت برای تامنین نیاز کشور و مابقی توسط بخش خصوصی برای تولید محصول تازه یا رفع نیاز بازار داخلی صورت می گیرد.

او تصریح کرد: مواد وارد شده توسط بخش خصوصی برای تولید و صادرات مجدد خریداری می شوند که صادرات مجدد در انبار های مناطق آزاد و ویژه نگهداری می شوند. تعرفه های واردات مواد iبه مناطق آزاد با سرزمین اصلی متفاوت است و تا وقتی که این مواد iبه سرزمین اصلی وارد نشوند مالیات و تعرفه های سرزمین اصلی که تعرفه بیشتری نسبت iبه مناطق آزاد دارند iبه آنها تعلق نمی گیرد.

وی با تاکید بر این که همه بخشنامه ها در بخش واردات که منوط iبه مناطق آزاد است با جدیت اعمال می شوند، افزود: از این قوانین می توان iبه قوانین عدم ورود وسایل لوکس و محصولات ساخته شده که در کشور می توان ساخته شوند اشاره کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.