دلایل تاخیر در توسعه پلات‌فرم‌های ایران خودرو

۲۸ام بهمن ،

براساس سند استراتژی خودرو و چشم انداز افق ۱۴۰۴، دست کم پنج پلات‌فرم ملی شامل دو پلات‌فرم برای ایران خودرو هدف گذاری و این امر در هیات مدیره تصویب شده است.

به گزارش ایسنا، جواد نجم‌الدین، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان مطلب بالا گفت: مطالعات اولیه برای توسعه پلات‌فرم‌های ایران خودرو انجام شده، اما محدودیت های بین المللی و عدم کمک های مالی از سوی مسوولان ذیربط سبب تاخیر در اجرای پروژه شده است.

وی نهادینه شدن دانش فنی و تولید موتور و قوای محرکه مانند گیربکس و اکسل را از عواملی ذکر کرد که ایران خودرو را به طراحی پلاتفرم نزدیک‌ترکرده است.

نجم الدین افزود: یک مرحله مطالعه امکان سنجی برای انتخاب یکی از پلات‌فرم‌های جاری ایران خودرو که قابلیت توسعه به عنوان پلات‌فرم تازه را داشته باشد، با کمک یک شرکت اروپایی انجام و نتایج آن به هیات مدیره ارایه شد. این کار یک راه میانبر بود برای این که پلاتفرم کلاس D بر اساس یکی از پلات‌فرم‌های موجود ارتقا یابد و محصولات تازه روی آن طراحی و تولید شود.

وی قرارداد با یکی از شرکت های طراحی مهندسی معتبر برای طراحی پلات‌فرم به صورت مشترک و خریداری یک پلات‌فرم از خودروسازی که دارای پلات‌فرم تازه و به روز است را از دیگر راه های پیش روی ایران خودرو برای توسعه پلات‌فرم دانست و گفت: هر دوی این راه‌ها بررسی و راهکارهایی هم ارایه شد؛ از جمله این راه‌کارها انتخاب شرکت ماهیندرا به عنوان مشاور پروژه بود.

مدیرعامل ایران خودرو، طراحی پلات‌فرم را کاری بسیار پرهزینه دانست که حتی شرکت های بزرگ خودروسازی هم به تنهایی آن را انجام نمی دهند بلکه به صورت مشترک انجام می دهند. به عنوان مثال دو شرکت پژو و سیتروئن یک پلات‌فرم طراحی و هزینه آن را به صورت مشترک تامین می کنند و هر یک محصولات با برند خود را روی این پلات‌فرم می گذارند.

وی افزود: ‌شرکتهای پژو و بی. ام. و روی یک پلاتفرم یا یک موتور مشترک کار می کنند، زیرا هزینه های پلات‌فرم سنگین است و شرکت های خودروساز توانمندی که بتوانند به تنهایی روی پلاتفرم کار کنند، محدودند.

او همکاری دانشگاه ها با خودروسازان در طراحی و توسعه پلات‌فرم را یک موضوع عادی و باسابقه ذکر کرد و گفت: مشارکت دانشگاه در پروژه های طراحی پلات‌فرم نقش آفرین و کارساز است، اما تا کنون سابقه نداشته یک دانشگاه به تنهایی پلات‌فرم طراحی کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.