دلایل تقویت دلار دربازار غیر رسمی/دلار ۳۱۵۵ و سکه ۱۲۴۰۰۰۰

۲ م دیماه ،

چکیده: رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به علل افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها،گفت: افزایش رشد اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ مالیات‌ها در اتحادیه اروپا سبب تقویت دلار شده است.

محمد کشتی‌آرای با اشاره به کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی، اظهارداشت: سبب کاهش قیمت اونس، انتشار یافتن گزارش بانک مرکزی آمریکا مبنی بر مثبت بودن رشد اقتصادی این کشور بوده و این سبب رشد ارزش دلار در برابر یورو شد.

وی افزود: وقتی ارزش دلار در برابر یورو افزایش می‌یابد به طور طبیعی ارزش آن در برابر ریال هم افزایش خواهد یافت و همین مساله سبب کاهش قیمت اونس در بازار شده است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: اینکه بعضی می‌گویند برای کاهش نیافتن نرخ طلا در داخل، قیمت ارز به صورت مقطعی افزایش می‌یابد برداشت عامیانه از روند قیمتی در بازار است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که قیمت دلار در جهان افزایش یافته، طبیعی است که نرخ آن در بازار داخل هم افزایش یابد و اتفاقا سبب کاهش ارزش اونس، افزایش ارزش دلار بوده و این کاملا یک پدیده اقتصادی است.

کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ارزش دلار موقتی است و در روزهای آینده به قیمت سابق خود باز می‌گردد؟ گفت: در صورتی که خبر افزایش ذخایر طلا در بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام نمی‌شد قیمت اونس بیشتر از این کاهش می‌یافت اما این خبر سبب عدم کاهش بیشتر اونس شد.

وی ادامه داد: افزایش شدید نرخ مالیات‌ها برای کنترل بودجه و در کنار آن افزایش رشد اقتصادی آمریکا سبب افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش اونس شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتخاذ سیاست افزایش نرخ مالیات در آمریکا، قیمت طلا و دلار چه تغییری خواهد داشت، گفت: افزایش رشد اقتصادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت اونس تاثیر‌گذار بود و افزایش نرخ مالیات‌ها اثر منفی بر ارزش دلار خواهد داشت؛ در واقع هم‌اکنون تاثیر افزایش رشد اقتصادی بر ارزش دلار و اونس بیشتر از افزایش نرخ مالیات‌ها در آمریکا بوده و سبب کاهش ۳۹ دلاری اونس شده است.

امروز قیمت دلار در بازار تهران ۳۱۵۵ تومان، یورو ۴۱۵۰ تومان، سکه طرح تازه یک میلیون و ۲۴۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۲۳۰هزار تومان، نیم سکه ۶۰۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۱۰ هزار تومان، سکه گرمی ۱۹۳ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۵ هزار تومان به فروش رسید.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.