دلایل توقف صدور کد معاملاتی تازه, پیشنهاد به سرمایه‌گذاران تازه‌ سکه آتی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر قراردادهای مشتق بورس کالای ایران مطرح کرد:

مدیر قراردادهای مشتق بورس کالای ایران روند رو به رشد معاملات سکه آتی،ارائه آموزش برای کاهش رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران و لزوم بکارگیری چند اقدام برای کاهش ریسک در بازار را تشریح و دربارهٔ دلایل افزایش تعداد سررسیدها توضیحاتی ارائه کرد

خبراقتصادی: پدرام زادنوعزیزی با اشاره به حجم معاملات سکه آتی در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری، به فارس اظهار داشت: حجم معاملات در این مدت به بیش از ۵۵۸ هزار و ۳۶۴ قرارداد به ارزش ۷۱ هزار و ۴۶۶ ملیارد ریال رسیده است که این میزان در مقایسه با سال ۹۱ کاهش ۴۹ درصدی در حجم و ۱۳ درصدی در ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد:اما اگر به روند حجم و ارزش معاملات سال جاری نگاه شود، روند رو به رشدی را در ۳ پارامتر حجم، ارزش و همچنین موقعیت‌های تعهدی بازار شاهد هستیم.

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا، ادامه داد: هر چه که عمق بازار بیشتر باشد، میزان نقدشوندگی و کارآیی بازار را نشان می‌دهد؛ از ابتدای فصل پاییز سال قبل یکی از اقدامات در راستای کاهش ریسک مانند گرفتن وجه تضمین اضافی و کاهش سقف موقعیت‌های تعهدی باز بازار و کاهش تعداد نمادهای معاملاتی از ۴ به ۳ بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل رونق بازار به لحاظ حجم قراردادها نوسان قیمت‌هاست، خاطرنشان کرد: سال جاری ثبات قیمتی در نرخ سکه و ارز داشتیم و در زمان انتخابات نیز شاهد کاهش و مجدداً ثبات قیمتی بودیم.

زادنوعزیزی با اشاره به دلایل کاهش حجم و ارزش معاملات در سال جاری نسبت به مدت ۴ ماه ابتدایی سال قبل، گفت: یکی از دلایل این کاهش نسبت به مشابه سال قبل، ثبات قیمتی بوده است که این امر برخلاف سال قبل رخ داد.

وی افزود: از ۲۷ اردیبهشت ماه اقداماتی برای بازگرداندن بازار به شرایط عادی انجام شد که در این میان افزایش سقف موقعیت‌ها، کاهش وجه تضمین اضافی و افزایش تعداد نمادهای معاملاتی از جمله آنهاست.

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا تصریح کرد: در هفته آخر اردیبهشت ماه، وجه تضمین اضافی طی مرحله اول کاهش و طی مرحله دوم به طور کامل حذف شد؛ همچنین در نیمه تیرماه سررسید چهارم نیز راه اندازی شد.

عزیزی با اشاره به اهداف افزایش سررسیدها به ۵ نماد معاملاتی گفت: ۵ روز همزمان با آخرین سررسید معاملاتی (تیرماه) سررسید پنجم نیز راه‌اندازی شد تا معامله‌گران امکان بستن موقعیت ها در سررسید نزدیک و باز کردن آن در سررسید دورتر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمان اتمام آخرین سررسید معاملاتی، سررسید پنجم را مانند ماه‌های قبل برای ۵ روز پایانی،دوره معاملاتی، بازگشایی خواهیم کرد، گفت: این روند برای تصمیم‌گیری بهتر معامله گران ادامه خواهد یافت؛ بازگشایی سررسید پنجم در این پنج روز معاملاتی با استقبال معامله‌گران مواجه شد و نتایج مثبتی داشت.

وی افزود: از نظر حجم، ارزش و موقعیت‌های تعهدی نیز شاهد افزایش ۳ برابری هستیم.

وی با اشاره به اینکه موقعیت‌های تعهدی باز بازار تقریباً ۳ برابر شده است، گفت: با توجه به اعمال بعضی سیاست‌ها شاهد تعادل در روند خرید و فروش هستیم.

عزیزی گفت: قراردادهای آتی یکی از ابزارهای قوی مدیریت ریسک است که در قبل چنین چیزی وجود نداشت.

* دلایل آغاز جلسه معاملاتی از ۱۲ ظهر/مزایای دوره پیش‌گشایش

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا در پاسخ به این سوال که سبب آغاز معاملات از ساعت ۱۲ چیست، گفت: تا اواسط سال قبل معاملات آتی از ۱۰ صبح تا ۶ عصر انجام می‌شد که با توجه به حجم معاملات و کشف نرخ بازارهای داخلی و بین‌المللی و همچنین انجام کار کارشناسی زمان آغاز، خاتمه و مدت هریک از مراحل معاملاتی تجدیدنظر شد.

وی ادامه داد: قبل از اعمال تغییرات دوره پیش‌گشایش در بازار نداشتیم و پس از آن از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ دوره پیش‌گشایش اجرا و رأس ساعت ۱۲:۳۰ حراج تک قیمتی انجام می‌شود؛ پس از آن وارد دوره عادی معاملات با حراج پیوسته می‌شویم.

عزیزی گفت: دوره پایانی معاملات آتی نیز در ۵ دقیقه آخر در نظر گرفته شده است و پس از آن معاملات رأس ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اهداف دوره پیش‌گشایش معاملات آتی در نیم ساعت اول معاملات گفت: دوره پیش‌گشایش با هدف کشف نرخ عادلانه و مظنه‌یابی سرمایه‌گذاران از سفارش‌های خرید و فروش وارد شده، پیش‌بینی و اجرا شده است که همین امر نیز با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه این بازار باید حمایت شود تا بر روی دیگر دارائی‌های پایه نیز معاملات آتی راه‌اندازی شود، گفت: طی سال قبل ذرت تا مرحله پذیرش رفته و راه‌اندازی قراردادهای آتی روی دیگر دارائیهای پایه از جمله زیره، میلگرد و کنجاله در دستور کار است.

* دلایل توقف صدور کد معاملاتی تازه/سرمایه‌گذاران آموزش می‌بینند

عزیزی در پیشنهاد‌ای به سرمایه گذاران گفت: این بازار تخصصی است و نباید بدون مطالعه، دانش و علم کافی وارد این بازار شد؛ در فرایند پذیرش مشتریان دوره‌هایی در نظر گرفته شده تا ریسک‌ها به فعالان شناسانده و در رابطه با این معاملات از دانش کافی برخوردار شوند.

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا از انجام معاملات به طور منطقی پس از ارائه آموزش‌های لازم در دوره پذیرش مشتریان خبرداد و گفت: این آموزش‌ها منجر به کشف نرخ واقعی و پرهیز از رفتارهای هیجانی در سرمایه‌گذاران می‌شود.

وی با اشاره به دلایل توقف ارائه کدهای تازه معاملاتی گفت: در سال قبل ارائه کد معاملاتی حدود ۳ ماه متوقف بود و در این مدت فرایندهای پذیرش اصلاح و همچنین سرفصل‌های آموزشی تدوین و طراحی شدند و در همین راستا با بعضی موسسات اموزشی تفاهم‌نامه‌ای با سرفصل‌های مورد تائید بورس نوشته شد.

عزیزی گفت: در این فرآیند اصلاح یک سری از مشتریان قدیمی که مدت زمان طولانی فعالیت نداشتند از چرخه ثبت در معاملات آتی حذف می‌شوند تا به آنان آموزش‌های لازم داده شود.

وی دربارهٔ حجم و ارزش معاملات از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: حجم معاملات فروردین ماه، ۹۷ هزار و ۲۹۹ مورد بود که این میزان به ارزش یک هزار و ۳۷۴ میلیارد و ۸۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام شده است.

عزیزی افزود: اردیبهشت ماه حجم معاملات بیش از ۱۴۰ هزار قرارداد بود که ارزش آن به یک هزار و ۹۳۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

وی با اشاره به آمار معاملات خردادماه گفت: حجم این معاملات در خردادماه نزدیک به ۱۱۶ هزار قرار داد به ثبت رسید که ارزش آن یک هزار و ۵۲۸ میلیارد و ۸۸۳ میلیون تومان بود.

عزیزی با بیان اینکه در قراردادهای تیرماه با توجه به افزایش تعداد سر رسیدها و همچنین موقعیت‌های تعهدی باز بازار شاهد افزایش حجم و ارزش آن بودیم، گفت: حجم قراردادهای تیرماه به ۱۸۴ هزار مورد نزدیک شد که ارزش آن بیش از ۲ هزار و ۸۸ میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان رقم خورد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.