عدم تمایل به رابطه زناشویی و جنسی در زنان و مردان

علائم این اختلال در زنان می تواند شامل عدم تمایل به رابطه زناشویی، ناتوانی در کسب لذت از رابطه جنسی، عدم لیز شدن کافی واژن و یا به ارگاسم نرسیدن زنان علیرغم تحریک جنسی کافی باشد.

یکی از اختلالات رایج جنسی در میان زنان، کارکرد ناقص(غیر کافی) جنسی است، که به نظر یک مشکل پیچیده است، چرا که که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به طور کلی تخمین زده می شود که بیش از ۴۰ درصد زنان متحمل این دسته مشکلات جنسی هستند.

علت این امر گاهی بیماری های جسمی و گاهی عوامل فیزیولوژیکی است. این ناتوانی زنان تحت عنوان اختلال برانگیختگی (تحریک) جنسی زنانFSAD شناخته می شود.

عدم تمایل زن به رابطه زناشویی

وقتی زن و مرد از نظر جنسی تحریک می شوند خون زیادی به طرف اندام های جنسی شان حرکت می کند. این پدیده در زنان باعث بزرگ شدن کلیتوریس(بخشی از اندام جنسی زنانه) و بافت اطراف آن، ترشح مواد لیز کننده واژن و آرامش و ریلکس شدن واژن و باز شدن طولی و عرضی آن و آمادگی برای دخول می شود.

زنانی که به این اختلال مبتلا هستند، علیرغم تمایل به رابطه زناشویی بدلیل عدم پاسخ دهی طبیعی و نرمال جنسی شان دچار رابطه جنسی دردناک و یا حتی عدم امکان مقاربت می گردند.

images (6)

علائم و نشانه های اختلال تحریک جنسی زنان

علائم این اختلال می تواند شامل عدم تمایل به رابطه جنسی، ناتوانی در کسب لذت از رابطه جنسی، عدم لیز شدن کافی واژن و یا به ارگاسم نرسیدن فرد علیرغم تحریک جنسی کافی باشد. البته زنانی که دچار اختلال ارگاسم زنانهFOD هستند، نیز همین علایم را دارا هستند و علیرغم آنکه به مقدار کافی برای رابطه جنسی تحریک و برانگیخته می شوند، اما به ارگاسم نمی رسند.

ذکر این نکته ضروری است که تفاوت زنان و مردان در زمینه ارگاسم این است که برای زنان ارگاسم یک واکنش آموختنی است نه خودکار. حدود ۵ تا ۱۰ درصد از زنان هرگز از هیچ فعالیت جنسی به ارگاسم نمی رسند( شرایطی که به آن فقدان اوج جنسی گفته می شود). این فقدان اغلب در اثر بی تجربگی در رابطه جنسی،برقراری رابطه جنسی با عصبانیت و فقدان آمادگی روانی یا تجارب گذشته مانند آسیب های جنسی و یا تربیت خاص و سخت گیرانه جنسی که مانع بروز پاسخ جنسی مناسب می شود، به وجود می آید.

برخی زنان قادرند از فعالیت جنسی لذت ببرند ولی به ندرت و یا حتی هیچ گاه به ارگاسم نمی رسند. اختلال ارگاسم زنانه FOD تنها در صورتی که تاثیر منفی بر ارضای جنسی زن در رابطه با شوهرش داشته باشد مشکل تلقی می شود. به این معنا که برخی از زنان صرف برقراری رابطه جنسی با همسرشان برایشان ارضا کننده و لذت بخش است، و اصراری برای رسیدن به مرحله ارگاسم ندارند.اما برخی دیگر از زنان خواهان این هستند که حتما در طی رابطه جنسی به مرحله ارگاسم برسند.

download (2)

دلایل عدم تمایل به رابطه جنسی زناشویی در زنان

اختلال برانگیختگی (تحریک) جنسی زنان، می تواند بدلیل شرایط پزشکی پس زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون به وجود آمده باشد.همچنین خشم و عصبانیت ، عفونت در ناحیه اندام تناسلی و یا واکنش (حساسیت) به وسایل جلوگیری از بارداری می تواند باعث این اختلال گردد. داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، مشکلات گوارشی یا اضطراب و استرس و نیز سرطان تجویز می شوند می توانند باعث بروز این اختلال شوند.همچنین گاهی این اختلال به عوامل فیزیولوژیکی مرتبط می شود. برخی از این عوامل عبارتند از: پیش نوازی غیر کافی یا غیر موثر قبل از برقراری رابطه جنسی از سوی مرد، افسردگی ، ضعف در اعتماد بنفس، سو استفاده جنسی، داشتن احساس گناه یا شرم از رابطه جنسی، ترس از بارداری، اضطراب، استرس و خستگی.

درمان دلایل عدم تمایل به رابطه زناشویی در زنان

برخی تحقیقات جدید نشان داده است که استفاده از داروهای ناباروری مردان ممکن است، درمان اختلال های جنسی در زنان را از طریق افزایش جریان خون در اندام های جنسی و در نتیجه افزایش تحریک فیزیکی در آن ناحیه کمک کند. اما این شواهد هنوز بطور رسمی توسط مجامع علمی تایید نشده است.

تستسترون هم به عنوان یک دارو مورد بررسی قرار گرفته است. اما باز هم نتایج آنطور که باید مثبت نبوده است. در حال حاضر پزشکان بر روی حذف داروهایی که ممکن است روی انجام رابطه زناشویی اثر منفی داشته باشند، متمرکز شده اند. همچنین متخصصان، در حال بررسی روش های جلوگیری از بارداری هستند، تا مطمئن شوند آیا این وسایل هم یکی از فاکتورهای تعیین کننده هستند یا خیر.

زنانی که از خشکی واژن رنج می برند، ممکن است به استفاده از لیز کننده ها در هنگام رابطه جنسی توصیه شوند. برخی پزشکان تمرین های خاصی را که باعث توسعه و پیشرفت ماهیچه های بخش خارجی واژن( که در احساس لذت تاثیر بسیاری دارند) می شوند، به زنان توصیه می کنند. مشاوره های روان شناسی نیز می توانند در درمان زنان مبتلا به مشکلات جنسی کمک فراوانی کنند. مثلا می توانند تکنیک های تحریک و پیش نوازی جنسی را به این دسته از زنان بیاموزند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.