دلایل عمده خستگی

۱۳خردادماه،

آیا همیشه احساس خستگی می کنید؟ بسیاری از اشخاص از این موضوع گله می کنند. خستگی نشانه زندگی پر مشغله ماست اما به دست آوردن انرژی از دست رفته چندان مشکل نیست.

 تغذیه ناسالم یکی از دلایل خستگی شماست

آیا همیشه احساس خستگی می کنید؟ بسیاری از اشخاص از این موضوع گله می کنند. خستگی نشانه زندگی پر مشغله ماست اما به دست آوردن انرژی از دست رفته چندان مشکل نیست. محققان معتقدند،عمده ترین علل خستگی مفرط به عادت های روزمره ما بر می گردد.این سبب ها عبارت است از ؛

تغذیه ناسالم : به نقل از پایگاه اینترنتی «WebMD» مصرف نوشیدنی های کافئین دار و قند می تواند نتیجه عکس دهد و با نوسان میزان قند، احساس خستگی را بیشتر کند. بنابراین برنامه غذایی سالم و متعادل سرشار از میوه، سبزیجات و پروتئین اتخاذ کنید. بیشتر اشخاصی که برنامه غذایی سالمی دارند، کمتر احساس خستگی می کنند. علاوه بر آن یکی از نتایج سالم خوردن حفظ وزن متعادل است. چاقی نقش بسیاری در ایجاد خستگی مفرط دارد.

مصرف کافئین قبل از خواب:اگر با کمبود خواب مواجهید، چند ساعت قبل از خواب از خوردن نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید و تلویزیون را خاموش کنید.

زمان نامناسب ورزش:بهترین راهکار برای رفع خستگی، ورزش کردن است، اما ورزش را حداقل ۳ ساعت قبل از خواب به اتمام برسانید تا بدن زمان کافی برای استراحت داشته باشد. هر چه میزان ورزش بیشتر باشد، انرژی بیشتری نیز به دست خواهید آورد.(ورزش حداقل ۴ روز در هفته به مدت ۴۰ دقیقه پیشنهاد می گردد.) با ادامه دادن ورزش به مدت حداقل یک ماه باید مشکل خستگی شما برطرف شود؛ در غیر این صورت احتمال خستگی مفرط شما علل دیگری دارد از جمله:

کم خونی: این یکی از عوامل شایع خستگی مفرط است که با انجام یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است. این مشکل در زنانی که در دوران قاعدگی با خون ریزی شدید مواجه می باشند، امری عادی است. کم خونی را می توان با اتخاذ برنامه غذایی غنی از آهن، گوشت، سبزیجات پر رنگ و برگ دار برطرف کرد.

کمبود ماده مغذی کلیدی:کمبود مواد مغذی مهم مانند پتاسیم را می توان با انجام آزمایش خون تشخیص داد.

مشکلات تیروئید:کم کاری یا پرکاری غده تیروئید سبب خستگی مفرط می گردد. برای تشخیص عملکرد غده تیروئید، آزمایش هورمونی انجام دهید.

دیابت: بیشتر اشخاصی که قند خون دارند و بیماری شان تحت کنترل نیست احساس خستگی می کنند. بنابراین اگر با حالت هایی مانند تکرر ادرار، تاری دید و خستگی مواجه شدید، بهتر است برای معاینه نزد پزشک بروید.

افسردگی: خستگی همراه با ناراحتی و کاهش اشتها ممکن است نشانه افسردگی باشد. این حالت را از پزشک پنهان نکنید تا بتواند به شما کمک کند.

مشکلات خواب: اگر همیشه دچار کم خوابی میباشید و به هیچ وجه این مشکل رفع نمی شود، احتمال آپنه خواب را در نظر بگیرید.

بیماری قلبی تشخیص داده نشده:خستگی به ویژه در زنان می تواند جزو علایم بیماری قلبی باشد اگر در انجام دادن ورزش یا فعالیت های جسمی که قبلاً به آسانی انجام می دادید با مشکل مواجه می شوید یا این که با انجام دادن ورزش حالتان بدتر می گردد، ممکن است به سبب ناراحتی قلبی باشد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.