دلایل منتقدان راه‌اندازی بورس ارز

چندی پس از داغ شدن بحث راه‌اندازی بورس به اصطلاح ارز در کشور، اکنون و به تدریج، زمزمه‌های مخالفت با این طرح مبهم بلند‌تر می‌شود. بخش خصوصی کشور در مخالفت جدی با اجرای این طرح، خواستار تعویق در اجرای آن شده و دلایل خود را برای این مخالفت می‌آورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، اکنون بعد از آنکه تحلیل‌های فراوانی پیرامون بورس ارز و راهکارهای آن برای مدیریت نرخ ارز، ابهامات و مشکلات آن به پیش کشیده شد، و علیرغم تاکید دولتی‌ها بر اجرای آن و سودمندی آن برای مدیریت بازار ارز، مخالفت‌های جدی برای راه اندازی آن اظهار می‌شود.

در این باره یکی از کارشناسان معتقد است: اگر بورس ارز به صورت اجباری باشد، باعث ناهماهنگی و وجود تخلف و رانت در آن خواهد شد. به گونه‌ای که زمانی پیمان ارزی باعث شده بود، تا صادرات قاچاق وجود داشته باشد، با حذف پیمان ارزی قاچاق صادرات نیز قطع شد.

همچنین کارشناس دیگری با تأکید بر اینکه کنفدراسیون صادرات مخالف ایجاد بورس ارز است، گفت: بورس ارز باعث ایجاد نرخ سوم برای ارز می‌شود.

در همین حال وی  نیز مشکل اصلی اقتصاد کشور را مربوط به خود تحریمی می‌داند و می‌گوید: کنفدراسیون صادرات مخالف بورس ارز است و اگر خود تحریمی‌ها را برداریم، افزایش صادرات خواهیم داشت.

این در حالی است که نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران نیز مخالفت‌های جدی با راه اندازی بورس ارز مطرح کرده‌اند.  عضو هیئت مدیره اتاق تهران، با بیان این که بانک مرکزی اگر قدرت عرضه‌ی ارز را دارد، این کار را انجام دهد، بیان کرد: در این صورت پس چرا می‌خواهند ارز را وارد بورس کنند؟ این موضوع مثل این می‌ماند که کسی مال خود را وارد بورس کند، ولی اختیار آن را به دولت دهد.

وی با تاکید بر این که صادر‌‌کننده بعید است مال خود را وارد این بورس کند، خاطر نشان کرد: از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این سؤال را داریم که اگر ما در شرایط تحریم نبودیم، آیا شرایط ما تغییر می‌کرد؟ شرایط اقتصادی ما در حال حاضر متأثر از سیاست‌های اقتصادی است که باعث افزایش نقدینگی شده یا حاصل تحریم‌ها بوده است.

در همین حال اسد الله عسگر اولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران و ایران با ارائه دلایلی، خواستار عدم راه‌اندازی بورس ارز با توجه به شرایط فعلی کشور شده. گفته می‌شود برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که راه اندازی بورس ارز منجر به رسیدن نرخ دلار به بیش از ۳ هزار تومان می‌شود. ادعایی که چندی پیش محمود بهمنی آن را تکذیب کرده بود.

این مخالفت‌ها منجر به آن شد که اعضای هیئت نمایندگان خواستار تعویق ۲ ماهه راه اندازی بورس ارز تا زمان بررسی بخش خصوصی شوند، اما یحیی آل اسحاق رئیس اتاق تهران برای تعویق یک ماهه آن و ارائه درخواست به مقامات مسئول را به رای گیری گذاشت و به تصویب هیئت نمایندگان رسید.

به گزارش تابناک، از همان زمان مطرح شدن راه اندازی ساز و کاری جدید که نام بورس ارز بر آن نهاده شد، مشکلات و ابهامات این طرح پرواضح بود. اما مسئولان دولتی همچنان بر راه اندازی این طرح پافشاری داشته و دارند. هرچند قرار بود بعد از عید فطر این طرح راه اندازی شود اما هنوز خبری از راه اندازی آن نشده و به نظر می‌رسد وجود همین ابهامات و مشکلات و مخالفت‌ها مانع اصلی دولت برای راه اندازی طرح خود است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.