دلایل وضعیت متضاد سهام سایپا و ایران خودرو در بازار معاملات امروز

دلایل وضعیت متضاد سهام سایپا و ایران خودرو در بازار معاملات امروز

عصر خودرو : سهام سایپا و ایران خودرو به چند دلیل با وضعیت متضادی روبرو شده و در برابر صف خرید و رشد قیمت سهام سایپا، ایران خودرو با صف فروش و افت ۴ درصدی قیمت مواجه است.

به نقل از فارس،در پی اتمام سال مالی ۹۰ و برگزاری مجامع سالانه شرکت های دارای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند، نماد چندین شرکت از جمله شرکت های خودروساز طی روزهای گذشته باز شد اما وضعیت سهام دو شرکت مطرح صنعت خودرو یعنی سایپا و ایران خودرو که دیروز مشابه هم بود، امروز تغییر کرد.

براساس این گزارش، برخی کارشناسان و کارگزاران از انتشار خبری در دو روز پیش و مربوط به حدود یکماه گذشته در مورد ارایه تسهیلات هزار میلیارد تومانی به این دو شرکت گلایه کرده و این اقدام را ظاهر سازی برای بهتر جلوه کردن این صنعت در بورس با هدف جلوگیری از کاهش قیمت سهام و ریزش شاخص قلمداد کردند.

این خبر روز گذشته باعث رشد قیمت سهام این دو شرکت (خصوصا” ایران خودرو که بازگشایی نماد داشت) و زمینه ساز حرکت صعودی سهام شرکت های خودرویی و رشد ۶۴ واحدی شاخص شد اما امروز سهام سایپا و ایران خودرو به چند دلیل با وضعیت متضادی روبرو شده اندکه حکایت از عدم توجه اکثر فعالان به خبر یکماه پیش و لحاظ کردن برخی موارد دارد.

بررسی ها نشان می دهند در حالی بازدهی سهام این دو شرکت از اول سال ۹۱ تا قبل از برگزاری مجمع سالانه ۲۹ و ۲۶ درصد منفی برای ایران خودرو و سایپا بود که به دلایلی چون اعلام اخباری امیدوارکننده در مجمع سایپا مبنی بر صادرات و اثر تسعیر ارز ،افت قیمت هر سهم از ۱۸۰ تومان فروردین سال جاری به ۱۱۰ تومان امروز، پایین آمدن نسبت قیمت به درآمد به ۲٫۲ مرتبه و حمایت سهامداران عمده ، سهام این شرکت در روز جاری با رشد قیمت ۴ درصدی و صف خرید بیش از ۲۰ میلیون سهمی روبرو شده است.

اما از آن سو عواملی مانند قیمت گذاری بالای سهام ایران خودرو در دیروز آن هم با توجه به وجود چند بند گزارش حسابرس برای سال مالی ۹۰ و تقسیم سود ۲۳ تومانی هر سهم در مجمع ، اقدام به عرضه سهام این شرکت توسط یکی از سهامداران عمده در روز گذشته ، برخورداری از نسبت قیمت به درآمد ۳٫۵ مرتبه ایی و قیمت حدود ۱۲۶ تومانی هر سهم و مهمتر از همه عدم حمایت سهامداران عمده ، این شرکت علاوه بر کاهش ۴ درصدی قیمت با صف فروش بیش از ۷۴۴ هزار سهمی مواجه شده است.

به این ترتیب در برابر اثر مثبت ۸٫۸ واحدی سایپا بر روی شاخص بورس، ایران خودرو ۳٫۴ واحد بر روی این متغیر اثر منفی بجا گذاشته است.

چهارشنبه ۴ مرداد   ۱۴:۵


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.