دلایل پایین آمدن قیمت جهانی طلا

۱۹م اسفند ،

بینا- مجتمع معدنی طلای موته در شهرستان میمه و شاهین شهر اصفهان واقع شده که در حال حاضر بزرگترین مجتمع استخراج و شمش طلا در کشور است.
براساس گزارش ایسنا، استخراج و بهره‌برداری از طلای این منطقه از سال ۱۳۷۱ به طور رسمی آغاز شد ولی در شرایط فعلی ذخایر طلای آن روبه اتمام است. کارشناسان این صنعت معتقدند که میزان عیار و حجم معادن طلای ایران قابل مقایسه با کشورهایی مانند استرالیا و آفریقای جنوبی نیست، اما با بکارگیری دانش می‌توان از گل و لای پس ماندهای حاصل از مرحله استخراج، دوباره طلا استخراج کرد.
در همین رابطه مدیر مجتمع طلای موته گفت: ذخایر طلای موته رو به اتمام است و حدود ۳۰۰ کارگر در معرض خطر بیکاری قرار دارند.
حمید منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ظرفیت استخراج طلا در مجموع چهار هکتار محوطه معدنی سنجده و چاه خاتون رو به اتمام است.
وی با اشاره به آغاز فعالیت این مجتمع از سال ۱۳۷۱ افزود: در دو سال اخیر کارشنان دو محوطه معدنی طلا با مجموع وسعت هفت هکتار در منطقه دره اشکی و قرم قرم را کشف کردند.
او تاکید کرد: علاوه بر فشار کمرشکن تحریم‌ها در شرایط فعلی، متاسفانه سازمان محیط زیست نیز زمینه بیکاری ۳۰۰ شاغل مستقیم این مجتمع را ایجاد کرده است، چراکه علیرغم برگزاری جلسات مکرر اجازه بهره برداری مستقیم از معادن تازه کشف شده یاد شده را نمی‌دهد.
منتظری با انتقاد از اینکه سازمان حفاظت محیط زیست این پرونده را در دور باطل و بی‌حاصل انداخته است، گفت: مجتمع طلای موته با این سازمان در ۲۰سال قبل بهترین همکاری را کرده، چرا که تعداد گونه‌های جانوران ساکن در این منطقه دچار آسیب نشده و حتی در طول این سال‌ها افزایش یافته است.
وی ادامه داد: استفاده از پساب‌های صنعتی، فاضلاب‌ها و به کارگیری دانش محافظتی محیط زیست از برنامه این مجتمع در راستای حفاظت از منطقه است.
مدیر مجتمع طلای موته در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال جاری و طبق برنامه بودجه سال ، استخراج ۲۳۰ کیلوگرم طلا از معادن موته در دستور کار قرار گرفت، اما با استخراج ۲۵۰ کیلوگرم طلا تا کنون حدود ۱۰ درصد بیش از میزان هدف گذاری موفقیت حاصل کرده ایم.
منتظری خاطرنشان کرد: عیار شمش طلا از ۸۵۰ در سال‌های قبل به عیار شمش ۹۹۹ در سال جاری رسید که این عدد نشانگر برند و شناسنامه‌ای خاص برای محصولات این کارخانه و نوعی اطمینان قطعی کیفیت برای خریدان است.
وی با بیان اینکه از هر یک تن پسماند استخراجی چهار گرم طلا استخراج می‌شود، افزود: در اوایل سال جاری طرح مطالعاتی استفاده از این مواد تحت بررسی قرار گرفت که طبق برنامه تدوین شده از سال کار عملیاتی آغاز خواهد شد.
مدیر مجتمع طلای موته تاکید کرد: طبق برنامه در طول سه سال باید حدود ۴۰۰ کیلوگرم طلا از پسماندهای معدنی استخرج کنیم.
منتطری یادآور شد که ظرفیت معادن طلای ایران از نظر حجم و عیار خلوص عنصر طلا از کشورهای صاحب تکنولوژی برتر در این زمینه مانند استرالیا و آفریقای جنوبی به مراتب کمتر است.
وی از دریافت اعطای نشان استاندارد IMS در سال جاری توسط سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی خبر داد و گفت: این مجتمع به طور مداوم اجرای طرح‌های خود را از طریق مراکز علمی و دانشگاهی به انجام می‌رساند و حتی به فعالان سایر معادن طلای خصوصی و دولتی نیز مشاوره‌های علمی می‌دهیم، چراکه بدون ارتباط با دانشگاه موفقیتی حاصل نمی‌شود.
مدیر مجتمع طلای موته یاد آور شد: علیرغم مشکلات موجود از نظر به کارگیری علم و تکنولوژی از کشورهای پیشرفته در صنعت استخراج طلا چیزی کم نداریم.
وی با بیان اینکه آزمایشگاه استاندارد ۱۷۰۲۵ راه اندازی می‌شود، افزود: از سال آینده با توجه به حساسیت‌های موجود در امر کیفیت و کمیت، استخراج، کارگران، لوازم و… این آزمایشگاه را تاسیس خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه معدن طلای موته در اختیار دولت است، گفت: این مجتمع نیز قابلیت واگذاری به بخش خصوصی مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی را دارد، اما هنوز زمان مشخصی برای انجام این کار مشخص نشده است.
این کارشناس صنعت استخراج طلا در پاسخ به سوال ایسنا در مورد پایین آمدن قیمت اونس طلا در بازار جهانی در هفته اخیر اظهار کرد: به طور کلی هرگاه در کشورهای پیشرفته دنیا اقتصاد دچار رکود شده و بیکاری افزایش یابد، مردم و صاحبان بنگاه‌های تولیدی با هدف سرمایه‌گذاری مطمئن آغاز به خرید طلا می‌کنند که متعاقب آن سبب افزایش تقاضا و بالا رفتن رقم اونس جهانی این عنصر می‌شود.
او ادامه داد: در شرایط فعلی به سبب رشد مجدد اقتصادی و همچنین افزایش نرخ اشتغال در امریکا و کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری به جای خرید طلا به سمت تولید سوق داده شده که این امر سبب ارزانی آن در هفته اخیر شده است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.