دلایل پملپ شدن نگین خودرو آفتاب چه بود ؟

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

 

دلایل پملپ شدن نگین خودرو آفتاب چه بود ؟

 بالاخره بعد از مدت‌ها اعتراض و تجمع مقابل شرکت نگین‌خودرو آفتاب، دادسرای ناحیه ۲ تهران رای به پلمب این شرکت لیزینگی داد. تقریبا ماهی یکی، دوبار مشتریان این شرکت دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت نگین‌خودرو آفتاب می‌زدند.

دلیل اعتراضات هم هربار یکسان بود، تاخیر در عرضه خودرو به مشتریان و تاخیر در استرداد پول به انصراف‌دهندگان.  تعداد افرادی که برای تهیه خودرو در این نمایندگی ثبت‌نام کرده‌ بودند حدود چهار هزار و ۶۰۰‌ نفر بود و تاکنون ۲۰۰ نفر از این تعداد در شعبه ۵ سعادت‌آباد دو پرونده تشکیل داده‌اند. در نهایت آنگونه که پیگیری های ما و عکس‌های مربوط به آن را منتشر شد ، دادسرای ناحیه۲ تهران شرکت نگین‌خودرو آفتاب را پلمب کرد تا شاید این رای پایانی باشد بر تخلفات پی‌درپی این شرکت. 

در همین ارتباط ، ۱۵۰‌نفر از معترضان دیروز مقابل در اصلی این شرکت اقدام به تجمع کردند. جواد سیدوند، یکی از ثبت‌نام‌کنندگان شرکت نگین‌خودرو آفتاب در این‌باره می‌گوید: بنده سال گذشته مبلغ ۱۶ میلیون‌تومان بابت خرید پژو ۴۰۵ به شرکت نگین‌خودرو آفتاب در خیابان ستارخان پرداخت کردم و قرار بود پس از ۴۵ روز این خودرو را دریافت کنم اما اکنون پس از یک‌سال هنوز خودرویی دریافت نکرده‌ام و متوجه شدم نمایندگی تعطیل شده و کسی پاسخگو نیست. وی ادامه می‌دهد: از سال گذشته تاکنون به بهانه نوسان قیمت خودرو ما را در انتظار تحویل خودرو باقی گذاشتند.
نگین‌خودرو از ابتدا بدون مجوز

بر اساس فهرستی که در سایت رسمی بانک‌مرکزی وجود دارد تنها ۲۸شرکت لیزینگ مجوز فعالیت دارند. اما تعداد شرکت‌های لیزینگی که بدون مجوز این نهاد مسوول، در حال فعالیتند حدود ۳۰۰ شرکت است؛ شرکت‌هایی که شرایط وسوسه‌انگیز فروش محصولاتشان مشتریان را متقاعد می‌کند و عنوان «لیزینگ» هم آنها را مجاب می‌کند که فعالیت این مراکز باید تحت نظارت بانک‌مرکزی باشد و هرگونه تخلفی می‌تواند از طریق این نهاد مسوول، پیگیری شود. شیروانی، رییس کانون لیزینگ‌های ایران هم چندی پیش گفته بود تعداد بسیار زیادی از لیزینگ‌ها بدون مجوز کار می‌کنند و یکی از نگرانی‌های ما این است که شرکت‌های بدون مجوز با حیثیت شرکت‌های دارای مجوز بازی می‌کنند که انتظار داریم نیروی انتظامی از فعالیت این شرکت‌ها جلوگیری کند. اما موضوع این است که ساماندهی فعالیت این شرکت‌ها برعهده بانک‌مرکزی است و به نظر می‌رسد این نهاد مسوول هم برای انجام مسوولیت خود تنها به یک اقدام اکتفا کرده است؛ انتشار اسامی مجوزدارها در سایت رسمی‌اش و رهاکردن بازار لیزینگ‌های غیرقانونی به حال خود. اگرچه سال‌هاست اخبار شرکت‌هایی که تحت عنوان لیزینگ تخلفات بسیار انجام داده‌اند همواره منتشر می‌شود. کانون شرکت‌های لیزینگ ایران که متولی اصلی این حوزه است نام شرکت نگین‌خودرو آفتاب را در سایت خود به‌عنوان دارای مجوز فعالیت ندارد.

پیش‌تر وضعیت مشتریان این شرکت و تجمع اعتراضی آنها در اقتصادی منعکس شده بود که موجب واکنش کتبی مسوولان این شرکت به این گزارش شد. در جوابیه‌ای که به همین منظور آمده است: «شرکت نگین‌خودرو آفتاب از سال ۱۳۸۹ با نیت خدمت به محرومان و اقشار کم‌درآمد جامعه به همت جمعی از خانواده‌ شهدا و روحانیون فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیت اصلی شرکت نگین‌خودرو آفتاب فروش اقساطی خودرو است. به دلیل فعالیت شرکت در حوزه فروش اقساطی، شرکت نگین‌خودرو آفتاب جزو شرکت‌های لیزینگ محسوب نمی‌شود و نیاز به مجوز بانک‌مرکزی ندارد.»

در ادامه، این شرکت روزنامه ها را متهم به درج مطلب مهندسی‌شده علیه این شرکت کرد و دلیل به‌تعویق‌افتادن تحویل برخی مشتریان را نداشتن ضامن معتبر یا موجودنبودن خودرو درخواستی آنها در بازار عنوان کرد.  حالا بعد از گذشت بیش از دوماه از آن تاریخ، دیروز خبر پلمب این شرکت در خبرگزاری‌های معتبر منتشر شد. با تمامی اینها سوال این است که چرا بانک‌مرکزی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و همچنان اجازه فعالیت غیرقانونی را به این موسسات و شرکت‌ها می‌دهد. جست‌وجویی کوتاه در اینترنت اخبار تخلفات شرکت‌های لیزینگ غیرقانونی را نشان می‌دهد. از آن جمله خبری است که ایسنا در فروردین سال‌جاری از فعالیت یک شرکت غیرقانونی لیزینگ خودرو منتشر کرده است. به گزارش این سایت، مسوولان یک شرکت لیزینگ خودرو باوجود دریافت مبالغ بالا از خریداران خودرو، بدون عمل به تعهدات خود متواری شده‌اند و ۴۰۰ شاکی از آنها به دلیل کلاهبرداری مبالغی بالغ بر ۱۰میلیون‌تومان شکایت کرده‌اند. این خبر تنها یکی از صدها خبری است که مدام منتشر می‌شود.

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.