دلفین‌های مین‌یاب آمریکایی بازنشسته می‌شوند

۱۳م آذر ،

isna-2.JPG

نیروی دریایی آمریکا قصد دارد تا برای ردیابی مین‌های دریایی به زودی ربات‌ها را جایگزین دلفین‌ها کند؛ البته این دلفین‌ها به طور کامل از نیروی دریایی آمریکا کنار گذاشته نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس این برنامه که قرار است از سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شود، ۲۴ دلفین از ۸۰ دلفین آموزش دیده نیروی دریایی آمریکا از ماموریت‌های ردیابی مین در دریا کنار گذاشته شده و ربات‌های کنترل از راه دور جایگزین این آبزیان می‌شوند.

روزنامه “یو.تی سن دیگو” نیز نوشت: این ربات‌ها می‌توانند وظایفی همچون دلفین‌ها را انجام دهند و در مقایسه با دلفین‌ها که هفت سال آموزششان به طول می‌انجامد، به سرعت ساخته می‌شوند.

البته این آبزیان به طور کامل از نیروی دریایی آمریکا کنار گذاشته نمی‌شوند و در کنار فک‌های دریایی به امنیت بنادر و پاکسازی سطوح دریایی کمک می‌کنند.

برنامه استفاده از پستانداران دریایی در نیروی دریایی آمریکا از اواخر سال‌های ۱۹۵۰ میلادی با استفاده از وال‌های قاتل و کوسه‌ها آغاز شد و مرکز اصلی آن‌ نیز سن دیگو است. هم‌اکنون نیز ۸۰ دلفین پوزه بلند (بینی بطری) و ۴۰ شیر دریایی کالیفرنیا در این برنامه‌ها شرکت دارند.

در سال‌های اخیر نیروی دریایی آمریکا دلفین‌ها را برای گشت‌زنی در سواحل عراق و بحرین به منظور مقابله با غواصان دشمن مستقر کرده است و از این آبزیان برای پیدا کردن محل اختفای مین‌های کار گذاشته در آب سود برده است چرا که دلفین‌ها با استفاده از سیستم صوتی که دارند می‌توانند در آب‌های عمیق و بدون دستکاری مین‌ها این مواد منفجره را یافته و محل آنها را مشخص کنند. اکثر این مین‌ها در میان رسوبات و گیاهان زیر دریا پنهان شدند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.