دلمه حلقه ای یا قالبی

۲۳اردیبهشت،

مواد لازم:
برنج ۲ پیمانه
گوشت ۲۰۰ گرم
سبزی خرد شده ( ترخون ، ریحان ، جعفری ، گشنیز ، پیازجه ، شوید ) ۲ پیمانه
ونوشک تازه ۲ الی ۳ قاشق ( در صورت دسترسی به ونوشک در غیر این صورت ونوشک را حذف کنید)
پیاز سرخ شده ۲ قاشق غذا خوری
خلال پوست پرتقال ۲ قاشق غذا خوری
زرشک قرمز ۳ قاشق غذا خوری
سرکه دو سوم لیوان
شکر نصف لیوان
فلفل سیاه و قرمز به میزان دلخواه
روغن زیتون ۲ الی ۳ قاشق
آب نیم لیوان
طرز تهیه

اگر دوست ندارید برنج داخل دلمه نرم شود از برنج دانه بلند خارجی استفاده کنید برنج را با آب و زردچوبه و نمک و کمی روغن زیتون به صورت کته درست کنید .

گوشت را با نمک ، زردچوبه ، فلفل و کمی روغن و پیاز رنده شده ابتدا کمی تفت داده و بعد با یک لیوان آب بپزید و صبر کنید تا تمام آبش تبخیر شود .

خلال پوست پرتقال را با آب یک دور بجوشانید تاتلخی آن گرفته شود و توسط صافی از آب جدا کنید .

سسی ازشکر و سرکه و آب را تهیه کرده و بچشید و در مقدارش با توجه به ذائقه تان میزان شکر و سرکه را تغییر دهید و جند قاشق از آن را برای روی دلمه کنار بگذاریدو بقیه را با مواد خوب مخلوط کنید.در صورت تمایل از سسهای مورد علاقه خودتان استفاده کنید .

مواد را روی برگها در قالب بریزید و با پشت قاشق مواد را یکنواخت و فشرده کنید و سپس بادنباله برگ مو که از اطراف قالب آویزان است روی مواد را بپوشانید . و چند قاشق از سس سرکه وشکر را برای جلوگیری از خشک و برشته شدن برگهاروی آن بریزید.

توسط فویل روی قالب را بپوشانید تا زمانی که در فر میگذارید دم بکشد .

قالب را به مدت یک ساعت در فر با درجه متوسط بگذارید تا دلمه دم بیفتدفر را خاموش وفویل را از قالب جدا کنید و یک دیس روی قالب وارونه کنید و دلمه که شبیه به یک حلقه شده ( دلمه حلقه ای ) را برگردانید وبا سلیقه خودتان آنرا تزئین کنید. اگر از برنج ایرانی استفاده کنید و یا میزان سس را بیشتر کنید مایه دلمه نرم ترو چسبنده تر میشودکه بعضی این نوع را بیشتر می پسندند.


Ashpazonline.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.