دلیل استجابت نشدن دعا

وقتى به حضور امام سجاد (علیه السلام ) رسیدند پرسیدند: اى امام بزرگوار، خدمت رسیده ایم تا بدانیم علت قبول نشدن دعاهاى مان چیست .

عکس

ممتازنیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با نقل حکایتی از عصر امام سجاد(ع) راز عدم استجابت دعا را در بیان زینت عبادت‌‌کنندگان این گونه قلمی کرده است.

به حرفش گوش کن !

– کم کم دارم از رحمتش مأیوس مى شوم و در وجودش شک مى کنم .

– مرد حسابى ، چرا کفر مى گویى ، مگر چه شده ؟

– این قدر زارى مى کنم ، دعا مى کنم ، التماس مى کنم ، اما صدایم از سقف خانه هم بالاتر نمى رود، چه رسد به آسمان ها و خدا.

– مگر خدا کجاست که صداى تو به او نمى رسد؟

– حال و حوصله شوخى ندارم ، رهایم کن .

– نه ، قصد شوخى ندارم ، فکر مى کنى خدا آن بالا بالاهاست که صدایت به او نمى رسد، اشتباه نکن برادر، خدا در نزدیکى من و تو است ، ما توانایى دیدن و حس کردن او را نداریم ، خدا در قرآن مى فرماید:« وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»(ق ۱۶) ؛ ما از رگ گردن به انسان نزدیک تریم. با این حال پیشنهاد مى کنم برویم و داناى شهر سؤ ال کنیم و علت را از او بپرسم ، او امام است و به منبع غیب الهى متصل ، حتما جواب را مى داند.

– فکر خوبى است موافقم ، برویم .

وقتى به حضور امام سجاد (علیه السلام ) رسیدند پرسیدند: اى امام بزرگوار، خدمت رسیده ایم تا بدانیم علت قبول نشدن دعاهاى مان چیست .

– آرى ، مخصوصا من ، هر چه دعا مى کنم به جایى نمى رسد، مگر خدا نگفته ادعونى استجب لکم پس چرا هر چه از او مى خواهم مستجاب نمى شود… مى ترسم عقیده ام سست شود و بى دین از دنیا بروم .

امام زین العابدین علیه السلام نگاه عمیقى به آن دو نفر کرد و به شمردن انواع گناهان و تاثیرات آنها در زندگى افراد پرداخت ، سپس فرمود: آیا شما با دوستانتان یک رو هستید و بد گمان نیستید؟ نمازتان را سر وقت مى خوانید و به ، تاخیر نمى اندازید؟ با کار نیک و صدقه به فقرا خود را به خدا نزدیک مى کنید؟ در گفتارتان ناسزا و دشنام وجود ندارد؟ آیا شهادت دروغ نمى دهید؟ زکات مى دهید و قرض خود را ادا مى کنید؟ با سنگدلى دست رد به سینه فقرا نمى زنید و به یارى یتیمان مى شتابید…؟

امام همین طور مى شمرد و مى گفت تا این که طاقت نیاوردم و کلامش را قطع کردم و گفتم : یا على بن حسین ، متأسفانه اهل هیچ کدام از فرمایشات شما نیستیم . امام لبخندى زد و گفت : پس از خدا چه انتظارى دارید؟ این کارها علاوه بر این که در آخرت گریبان گیر مى شود، در دنیا نیز آثارى دارد که قبول نشدن دعا یکى از آنهاست ، به حرف خدا گوش کنید تا خدا هم به حرفتان گوش دهد.

طبقه بندی: مذهبی   |   تعداد بازدید: ۱۱۳ نفر   |   تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ تیر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , استجابت دعا, استجابت نشدن دعا, دعا, مذهبی


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.