دلیل استقبال واردکنندگان از ارز آزاد

۲۶ام بهمن ،

بینا- رییس کمیسیون واردات اتاق ایران گفت: در حالی که متولیان سازمان تجارت نیز از خطرات محدودیت واردات کالا در آینده خبر دارند ولی این سازمان انگار دیگر متولی تجارت در کشور نیست.
به گزارش بینا مجیدرضا حریری، از کاهش ۳۰ درصدی واردات ازسوی بخش خصوصی خبر داد و به ایسنا اظهار کرد: درحالی که آمارها از کاهش ۱۸ درصدی واردات خبر می‌دهد عمده کاهش آن متوجه بخش خصوصی شده است.
وی ادامه داد: اگر واردات بی رویه گندم، برنج و کنجاله سویا که ازسوی شرکت بازرگانی دولتی وارد شده است را از آمار واردات حذف کنیم نشان می‌دهد که واردات بخش خصوصی بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.
حریری با بیان این‌که محدودیت‌های ایجاد شده در واردات اثرات خود را از تیر ماه سال آینده نشان می‌دهد خاطرنشان کرد: پس از واردات کالاهایی که از قبل ثبت سفارش‌ شده‌اند از تیر ماه سال آینده کمبود کالا را در کشور حس خواهیم کرد.

اختیار تجارت در دست سازمان توسعه تجارت نیست
رییس کمیسیون واردات اتاق ایران با بیان این‌که خود کارشناسان سازمان توسعه تجارت نیز این معضلات و خطرات را حس می‌کنند گفت: کارشناسانی که مسائل را از دید تجاری می بینند با حس کردن خطرات ناشی از محدودیت واردات دنبال راهکارهایی برای حل آن می باشند.
وی ادامه داد: ولی اتفاق اصلی این است که اختیار تجارت از دست سازمان توسعه تجارت خارج شده و این سازمان به عنوان نهادی تخصصی در امر تجارت کشور در موارد متعدد به خصوص واردات کمتر وارد عمل می‌شود.
به گفته حریری، طی جلساتی که بخش خصوصی با سازمان توسعه تجارت و کارشناسان آن برگزار می‌کند نمایندگان این سازمان معتقدند که بسیاری از کالاهای اولویت ۱۰ باید ثبت سفارش شوند ولی معلوم نیست اختیار تجارت در دست چه کسی است.

برای واردکنندگان ثبت سفارش مهم تر از ارز است
رییس کمیسیون واردات اتاق ایران با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی ارزی کالاهای اولویت ۱۰ باید اجازه واردات داشته باشند، تصریح کرد: در حال حاضر واردکنندگان به دنبال دریافت ارز از مرکز مبادله ارزی نبوده و بیشتر خواهان اجازه ثبت سفارش کالا می باشند.
وی در پایان گفت: واردکنندگان باید ماه‌ها منتظر بمانند تا ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادلات ارزی دریافت کنند لذا بیشتر به دنبال تامین ارز آزاد می باشند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.