دلیل افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو در بازار چیست؟

دلیل افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو در بازار چیست؟

دلیل افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو در بازار چیست؟

ممتازنیوز: کاهش تولید و عرضه دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا منجر به رونق بازار برخی خودروسازان بخش خصوصی شده , طی یک ماه اخیر شاهد افزایش بی سابقه بهای محصولات این خودروسازان در بازار بوده ایم.

یکی از خودروسازانی که این روزها شاهد رشد قیمت و افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات خود است، مدیران خودرو است که این روزها لقب فعال ترین خودروساز بخش خصوصی را از آن خود کرده است.
در شرایطی که خودروسازان بزرگ دولتی یعنی ایران خودرو و سایپا وبزرگ ترین خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن با مشکلات متعددی روبرو بوده و شاهد افت ۳۰ تا ۸۰ درصدی تولید بوده اند، کوچکترین خودروسازان بخش خصوصی شرایط خوبی را در تولید و عرضه محصولات سپری می کند.
مدیران خودرو که هم در بخش خودروهای ارزان قیمت و هم در بخش خودروهای شاسی بلند فعالیت می کند این روزها از اقبال خوبی برخوردار شده چراکه تقاضا برای خرید محصولاتش با افزایش چشمگیری همراه شده است. کاهش عرضه و برهم خودرن تعادل در بازار خودروهای داخلی منجر به چرخش بازار و افزایش تقاضا برای محصولات این خودروساز شده است. به طوری که افزایش تقاضا ناشی از قیمت مناسب و امکانات و آپشن های بالا، اختلاف قیمت شرکتی و بازار محصولات مدیران خودرو را میلیونی کرده است.
اما نکته منفی این افزایش قیمت ها ایجاد بازار سیاهی است که در رابطه با محصولات این خودروساز شکل گرفته است و سودی که به جای آنکه نصیب خودروساز شود در جیب دلال جای می گیرد.
به عنوان مثال خودرو ام.وی.ام ۳۱۵ مدیران خودرو، یکی از محصولاتی است که این روزها بازار مکاره گرم و پررونقی برای آن ایجاد شده به طوری که افزایش قیمت این خودرودر بازار، اختلاف قیمت بازار و کارخانه آن را به مرز ۱۰ میلیون تومان رسانده است. در حالی که بهای شرکتی این خودرو حدود ۱۸ میلیون تومان است، هم اکنون خودرو ام.وی.ام ۳۱۵ در بازار با قیمت حدود ۲۸ میلیون تومان معامله می شود که این آمار حاکی از اختلاف ۱۰ میلیون تومانی قیمت شرکتی و بازار این خودرو است.
افزایش قیمت و فاصله گرفتن از بهای شرکتی و ایجاد بازار سیاه برای محصولات مدیران خودرو در شرایطی رخ داده که این شرکت به دلیل گرانی ارز و افزایش هزینه های واردات قطعات، درخواست افزایش قیمت محصولاتش را به کمیته قیمت‌گذاری خودرو ارایه داده بود که با این افزایش قیمت موافقت نشد.
این در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص درخواست افزایش قیمت محصولات شرکت مدیران خودرو و قیمت‌گذاری سازمان حمایت و کمیته قیمت‌گذاری اظهار داشت: ما معتقدیم که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود تا دست رانت‌خواران کوتاه شود.
احمد نعمت‌بخش افزایش قیمت محصولات مدیران خودرو را تأیید کرده و دلیل آن را افزایش قیمت ارز و افزایش CKD قطعات مورد استفاده در این محصولات اعلام کرد.
وی افزود: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تقاضای کاذب از بین می‌رود و این در اسفند‌ماه سال گذشته به دولت ثابت شد، زمانیکه اعلام کردند خودروهای بالاتر از ۴۵ میلیون تومان و کامیون و اتوبوس توسط خودروساز‌ها قیمت‌گذاری می‌شود قیمت ماکسیما از ۶۶ میلیون تومان به ۵۸ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا بهتر نیست تا مسولان با موافقت با افزایش منطقی و واقعی کردن قیمت ها مانع از تداوم فعالیت واسطه ها و دلالان در بازار خودرو کشور شوند تا سودی که بدون هیچ تلاش و زحمتی نصیب این افراد می شود به خودروسازان تعلق گیرد.
کارشناسان خودرو بر این عقیده اند که یکی از خوبی های چنین تصمیمی از بین رفتن رانت چندین میلیون تومانی است که در حال حاضر بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها وجود دارد. یعنی اگر قیمت گذاری به خودروسازان سپرده و قیمت خودروها واقعی شود، با تنظیم بازار به جای آنکه مبالغ هنگفتی به جیب دلال ها و واسطه گران برود، به ایجاد تعادل در بازار خودرو منتهی می شود.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.