دلیل تعطیلی راکتور بوشهر

۱۱م آذر ،

یک منبع روس روز جمعه اعلام کرد که راکتور هسته ای ساخت ساخت روسیه در بوشهر ماه قبل تعطیل شد تا آسیب های ناشی از کشف پیچ های سرگردان زیر سلول های سوخت به حداقل برسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ یک مبنع روس روز جمعه اعلام کرد که راکتور هسته ای ساخت ساخت روسیه در بوشهر ماه قبل تعطیل شد تا آسیب های ناشی از کشف پیچ های سرگردان زیر سلول های سوخت به حداقل برسد.

توضیح در مورد تعطیلی این نیروگاه هزار مگاواتی را اطمینان مقامات تهران در این زمینه همراه بود که امری غیر متدوال در خروج سوخت از این نیروگاه اتفاق نیفتاده و این یک روند عادی بوده است. رویترز به نقل از این منبع روس گزارش داد ، شواهد حاکی از آن است که بعضی قطعات خارجی کوچک در دستگاه راکتور کشف شده اند که شبیه پیچ هایی زیر سلول های سوخت می باشند. این در حالی است که راکتور اتمی بوشهر برای ایران سمبلی از انرژی صلح آمیز هسته ای در مقابل ادعا هایی است که غرب در مورد تردید آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی مطرح می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ۱۶ نوامبر خود اعلام کرد سوخت از راکتور بوشهر خارج شده و در ماه اکتبر به حوضجه ضایعات سوخت انتقال داده شده است. آژانس سببی برای این اقدام ذکر نکرده بود.

این دومین باری است که در دو سال قبل سوخت از راکتور بوشهر خارج می گردد، اما روس اتم، شرکت روسی فعال در نیروگاه بوشهر در اواخر ماه آگوست اعلام کرده بود که این نیروگاه با کل ظرفیت خود فعال است.

شرکت زیرمجمهوعه روس اتم تحت عنوان نیاپ که پروژه بوشهر را هدایت می کند در ماه اکتبر اعلام کرد که این نیروگاه در مارس ۲۰۲۴ به طور رسمی به ایران تحویل داده می گردد. این در شرایطی است که بعضی مقامات در تهران اعلام کرده بودند در اواخر سال جاری کنترل بوشهر را در دست خواهند گرفت.

شرکت نیاپ در پاسخی کتبی به رویترز اعلام کرده است که آزمایش ها و بازبینی های برنامه ریزی نشده و عملیات تعمیری روی تجهیزات و سیستم ها در این نیروگاه انجام شده است. این شرکت می گوید راکتور بوشهر در اواخر ماه دسامبر بار دیگر با تمام ظرفیت فعال می گردد و کار مضاعف پشت پرده تاخیر در انتقال مسئولیت نیروگاه بوشهر به ایران بوده است. در این جوابیه آمده است ده ها کارشناس روس پس از انتقال نیروگاه بوشهر به ایران در این پروژه باقی می مانند. پروژه ای که از زمان پهلوی توسط شرکت زیمنس آلمان آغاز شد و هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.

آمریکا ادعا می کند پروژه بوشهر که از سال های ۱۹۹۰ توسط روس ها تکمیل می گردد به تهران در تولید مواد مورد نیاز برای سلاح هسته ای کمک کند. با این حال راکتور بوشهر نگرانی اصلی غرب به شمار نمی رود و آمریکا و متحدانش بیشتر روی تاسیسات غنی سازی فوردو متمرکز می باشند.

این در حالی است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال سوخت از راکتور اتمی بوشهر گفت: ایران می خواهد از امنیت نیروگاه بوشهر در زمان فعالیت اطمینان داشته باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.