دلیل مخالفت بانک مرکزی با نرخ‌گذاری طلا

۳۰م دیماه ،

بینا- در حالی به تازگی فلزات گرانبها به ویژه طلا برای واردات مشمول دریافت ارز مبادله‌ای شده‌اند که پیشتر نیز بانک مرکزی مخالفت خود را با این کار اعلام کرده بود.
در اولین اولویت‌بندی کالاهای وارداتی در مهر ماه سال جاری فلزات گرانبها از جمله طلا در اولویت دهم قرار گرفته بودند. اولویتی که چند ماه است ثبت سفارش آن‌ها متوقف شده است ولی با این وجود به نظر می‌رسد بعد از تغییرات ایجاد شده در اولویت‌های ۱۰ گانه فلزات گرانبها مانند طلا و نقره به اولویت ۹ منتقل شده‌اند. اولویتی که از آخر هفته قبل براساس تصمیمات گرفته شده، مشمول دریافت ارز مبادله‌ای برای واردات شد.
براساس گزارش ایسنا، اما در حالی طلا برای واردات می‌تواند از این پس ارز مبادله‌ای دریافت کند که معاون سازمان توسعه تجارت واردات طلا را با ارز مبادله‌ای به نفع کشور دانسته و آن‌را سبب ایجاد پشتوانه مالی بیشتر برای کشور می‌داند.
از سوی دیگر بانک مرکزی همین چند وقت پیش مخالفت خود را با قیمت‌گذاری طلا به نرخ مبادله‌ای اعلام کرده بود. به نظر می‌رسد با توجه به این‌که خود بانک مرکزی بزرگترین واردکننده طلای کشور محسوب می‌شود و با توجه به این‌که می‌تواند با فروش طلای وارداتی در بازار براساس ارز آزاد سودآوری خوبی داشته باشد، پرداخت ارز مبادله‌ای برای واردات طلا می‌تواند به میزان بسیاری از سود آن بکاهد و حتی قیمت‌ طلا را نیز در بازار داخلی کاهش دهد.
پیشتر نیز رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از کلیه فروشندگان طلا کشور خواسته بود تا قیمت‌گذاری خود را براساس نرخ مبادله‌ای ارز انجام دهند. اتفاقی که با واکنش‌های بسیاری مواجه شده بود. از جمله در همان زمان رییس کل بانک مرکزی با قیمت‌گذاری طلا براساس نرخ مبادله‌ای مخالفت کرد.
۱۰ دی ماه سال جاری نیز مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نرخ‌گذاری تازه قیمت طلا بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای را رد و تاکید کرد که نرخ ارز مبادله‌ای برای کالاهایی موضوعیت دارد که ارز مبادله‌ای گرفته باشند، در حالی که این نوع ارز به طلا تعلق نمی‌گیرد. این در حالی بود که رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران از نرخ‌گذاری تازه قیمت طلا بر اساس نرخ ارز مبادله‌ای به جای محاسبه با قیمت آزاد ارز خبر داده و عنوان کرده بود که در صورت اجرایی شدن این طرح قیمت طلا و سکه کاهش می‌یابد. با این وجود به نقل از مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تاکنون ارز مبادله‌ای به طلا داده نشده است که حالا بخواهد قیمت گذاری‌اش براساس ارز مبادله‌ای باشد.
اینکه واردات طلا از این پس با ارز مبادله‌ای انجام خواهد شد به احتمال بسیار شیوه قیمت‌گذاری هم بر اساس همین نرخ ارز خواهد بود که با این اوصاف باید منتظر کاهش قیمت طلا در بازار داخلی بود. این در حالی است که بعضی کارشناسان معتقدند با این کار بین طلای داخلی و جهانی اختلاف قیمت به وجود می‌آید و کاهش قیمت طلا در ایران زمینه قاچاق آن را به خارج از کشور فراهم می‌کند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.