دلیل ۹۰ درصد کوتاهی قد ارثی و خانوادگی است/کذب بودن تبلیغات ماهواره‌ای افزایش قد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۹۰ درصد علل کوتاهی قد ارثی و خانوادگی است، گفت: تبلیغات ماهواره ای برای افزایش قد کذب محض است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم ؛ رحیم وکیلی با اشاره به اینکه در جامعه ما طول قد بین ۱۵۳ تا ۱۷۳ برای زنان و بین ۱۷۳ تا ۱۸۴ برای مردان قد طبیعی محسوب می‌شود، اظهار داشت: البته بعضی از بیماری‌های نادر و همچنین نوع تغذیه، ورزش و پرهیز از استرس در سنین رشد در کوتاهی و بلندی قد فرزندان تاثیرگذار می باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استرس‌ها و رقابت‌های کاذب سبب اختلال در عملکرد هورمون رشد می‌شوند، افزود: پرهیز از استرس و رقابت‌های منفی در بین دانش آموزان در افزایش قد آنها نقش بسزایی دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه ورزش‌های والیبال و بسکتبال بر خلاف تصور عموم در بلندی قد تاثیری ندارند، افزود: این در حالی است که اشخاص بلند قد به سمت ورزش‌های والیبال و بسکتبال سوق می‌یابند.

وکیلی تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای برای افزایش قد را کذب محض دانست و افزود: پس از تمام شدن فرآیند بلوغ که بین دو تا شش سال به طور می‌انجامد و بسته شدن صفحات رشد امکان بلندی قد وجود ندارد. به طور کلی افزایش قد پس از گذشت فرآیند سن بلوغ که در دخترها حدود ۱۴ سال و در پسران ۱۵ سال می‌باشد به لحاظ علمی و پزشکی امکان‌پذیر نیست.

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده در طول ۱۳۰ سال قبل تاکنون متوسط سن بلوغ در جهان در بین دختران و پسران به سبب بهبود شاخص های بهداشتی و سایر موارد از ۱۸ سال به ۵/۱۲ سال کاهش یافته است.

به گفته وی، بنابراین خانواده‌ها نباید بسیار نگران زودرس بودن بلوغ فرزندانشان باشند، چراکه سن بلوغ در همه جوامع کاهش یافته است و در مواردی که بلوغ زیر ۸ سال برای دختران و زیر ۹ سال برای پسران رخ دهد، می‌توان گفت که بلوغ فرد زودرس بوده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.