دل نگرانی داوطلبان کنکور و رشته‌های تک جنسیتی

دل نگرانی داوطلبان کنکور و رشته‌های تک جنسیتی

جام جم آنلاین: دل نگرانی داوطلبان آزمون سراسری از گزینش تک جنسیتی در رشته‌های دانشگاهی هرچند با انعکاس برخی اخبار و با نزدیک شدن مهلت انتخاب رشته کنکور ۹۱ تشدید شده است اما معاون سازمان سنجش این اطمینان را می‌دهد که گزینش دانشجو در بیش از ۹۰ درصد رشته‌های کنکور امسال ربطی به جنسیت داوطلبان ندارد.

در هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به زمان اعلام نتایج اولیه و انتخاب رشته کنکور ۹۱ مطالبی در برخی رسانه‌ها مبنی بر تشدید تفکیک جنسیتی و یا گزینش تک جنسیتی در بسیاری رشته‌های دانشگاهی مطرح شده که نگرانی‌هایی برای داوطلبان و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است.

بسیاری افراد منتظرند تا با آماده شدن دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور از وضعیت پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف به تفکیک زن و مرد مطلع شوند که با انتشار این دفترچه، درحال حاضر جزییات پذیرش در کدرشته محل‌های مختلف گروه‌های آزمایشی پنجگانه مشخص شده و قابل دسترسی است.

پذیرش دانشجو در بالای ۹۰ درصد رشته‌ها ربطی به جنسیت ندارد

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با ایرنا با استناد به مندرجات دفترچه انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری امسال گفت: پذیرش دانشجو در بالای ۹۰ درصد رشته‌های آزمون امسال برای مردان و زنان درنظر گرفته شده و ربطی به جنسیت افراد ندارد بلکه براساس نمره اکتسابی داوطلبان صورت می‌گیرد.

سیدجلال طباطبایی افزود:‌ در رشته‌هایی که پذیرش هر دو جنس مرد و زن دارند هر داوطلبی که نمره بالاتری کسب کند در آن رشته قبول خواهد شد.

وی با یادآوری این‌که میزان پذیرش و یا جنسیت داوطلبانی که قرار است در رشته‌های مختلف پذیرفته شونداز محدوده اختیارات سازمان سنجش خارج است و در اختیار دانشگاهها و موسسات آموزش عالی قرار دارد،گفت: برخی از دانشگاه‌ها که براساس ماهیت خود ازابتدا دخترانه یا پسرانه بوده‌اند مانند الزهرا (س)، امام حسین (ع) یا برخی دیگر موسسات آموزش عالی طبیعتا در پذیرش دانشجوی خود چه در آزمون امسال یا سال‌های دیگر برمبنای جنسیت داوطلبان عمل می‌کنند.

طباطبایی ادامه داد: ممکن است برخی دانشگاه‌ها بنا به ملاحظاتی که دارند در آزمون یکسال در برخی رشته‌های خود فقط دانشجوی دختر یا پسر بپذیرند که این امر به این معنی نیست که پذیرش دانشجو در این رشته‌ها تک جنسیتی شده است چرا که دیگر دانشگاه‌ها در این رشته‌ها به شیوه خود عمل می‌کنند و داوطلب می‌تواند همان رشته را در دانشگاه‌های دیگری انتخاب کند.

معاون سازمان سنجش درعین حال این نکته را پذیرفت که برخی رشته‌های دانشگاهی امسال فقط در یک جنسیت خاص، پذیرش دانشجو دارند و اظهار داشت: نیاز به پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف توسط دانشگاه‌ها مطرح می‌شود و قاعدتا این اعلام نیاز به صورت هدفمند و براساس ضرورت‌ها و نیازهای جامعه صورت می‌گیرد بنابراین در برخی رشته‌ها و در برخی سال‌ها پذیرش دانشجوی دختر یا پسر اعمال می‌شود.

اختصاص ۱۰۰ درصد ظرفیت پذیریش دانشجو در رشته پرستاری به دختران

به گفته طباطبایی، در کنکور امسال قرار شده که ۱۰۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پرستاری به دختران اختصاص یابد و برخی رشته‌ها نیز مانند معدن یا ماشین آلات کشاورزی، پسران در اولویت قرار گیرند.

مدیرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به تشریح برخی عوامل موثر در آمار پذیرش دانشجو در رشته‌ها یا دانشگاه‌های مختلف و همچنین تعیین جنسیت دانشجو در این رشته‌ها پرداخت.

سید ابوالفضل حسنی توضیح داد: دانشگاه‌ها براساس نتایج به دست آمده از طرح آمایش که وضعیت گذشته، حال و چشم انداز آینده آموزش عالی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور را ترسیم می‌کند و همچنین برمبنای ظرفیت‌هایی که دراختیار دارند و نیازهای جامعه، پذیرش دانشجوی خود را مشخص و اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ باید به این نکته نیز توجه داشت که ماهیت برخی رشته‌ها تناسب چندانی با جنس خانم‌ها ندارد که رشته‌هایی مانند ماشین آلات کشاورزی یا معدن به دلیل سختی کار از جمله آنهاست.

حسنی تاکید کرد که تجربه گذشته نشان داده است که خانمها درصورت پذیرفته شدن در این رشته‌ها و حتی فارغ التحصیل شدن به فعالیت شغلی دراین زمینه‌ها مشغول نمی‌شوند و این امر خود به بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی منجر می‌شود.

وی از داوطلبان خواست که هنگام انتخاب رشته دانشگاهی حتما به توان و ویژگی‌های شخصیتی، روحی، جسمی و علاقه خود توجه کنند تا پس از ورود به دانشگاه و فراغت از تحصیل بتوانند در همان رشته دانشگاهی خود به اشتغال بپردازند.

تعدادی از کارشناسان آموزش عالی نیز معتقدند که پذیرش دانشجو به صورت کلی و برای هر دو جنس دختر و پسر در برخی رشته‌ها که متناسب با ویژگی‌های یک جنس خاص نیست علاوه بر ایجاد سرخوردگی در زمان تحصیل و افت تحصیلی دانشجویان به هدر رفت سرمایه‌ها و از بین رفتن فرصت‌های شغلی می‌انجامد چرا که فرد فارغ التحصیل، علاقه‌ای به فعالیت در زمینه شغلی متناسب با رشته دانشگاهی خود ندارد و از سوی دیگر، فرصت شغلی را از افراد دیگر سلب کرده است.

و اما با وجود توجیهات منطقی که برای پذیرش تک جنسیتی برخی رشته‌های دانشگاهی مطرح می‌شود باز برخی از داوطلبان تحت تاثیر فضای روانی اجتماع احساس می‌کنند که حقی از آنها تضییع شده است و همین موضوع همه ساله به ویژه در ایام انتخاب رشته کنکور، اعتراضاتی را به همراه خود داشته و دارد.

به عقیده صاحب نظران، مسوولان آموزش عالی و همچنین مشاوران آموزش و پرورش در مدارس با اطلاع رسانی به موقع می‌توانند از بسیاری هیجان‌های کاذب اجتماعی که خواسته یا ناخواسته از سوی برخی جریان‌ها ایجاد می‌شود جلوگیری کرده و در ایجاد آرامش روانی داوطلبان و خانواده‌های آنان نقش موثری ایفا کنند.

انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۱ از هفته آینده و در فاصله زمانی ۱۷ تا ۲۳ مردادماه انجام می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.