دمای تهران؛ ۴۱ یا ۴۹؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

درحالی که هواشناسی، دمای هوای شهر تهران را در روز چهارشنبه، ۴۱ درجه اعلام می‌کند و برای پنجشنبه نیز هوای ۴۲ درجه‌ای را پیش‌بینی کرده…

درحالی که هواشناسی، دمای هوای شهر تهران را در روز چهارشنبه، ۴۱ درجه اعلام می‌کند و برای پنجشنبه نیز هوای ۴۲ درجه‌ای را پیش‌بینی کرده، عابرانی که پیاده‌روها و خیابان‌های شهر را می‌پیمایند، دمایی به مراتب بیشتر را بر پوست و تن خود حس می‌کنند؛ گرمایی که پایتخت‌نشینان را در این روزهای تابستانی بی‌طاقت کرده و رمق را از شهروندان ربوده است.

یکی از شهروندان تهرانی برای یک پایگاه اینترنتی عکسی از دماسنج اتومبیل خود فرستاده که دمای ۴۹ درجه را نشان می‌دهد؛ اختلاف ۸ درجه‌ای دما با آنچه سازمان هواشناسی اطلاع‌رسانی می‌کند. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به آرمان می‌گوید: «این روش سنجش از سوی شهروندان نمی‌تواند درست باشد چراکه باید تعیین دمای شهر در شرایطی استاندارد صورت بگیرد. یکی از روش‌های معمول این است که سیستم سنجش هوا را در ارتفاع ۲ متری و در سایه قرار می‌دهند. اصولا سنجش هوا در آفتاب درست نیست چراکه گرمای آفتاب از زمین بازتاب شده و هوا را گرم‌تر نشان می‌دهد. دمای ۴۹ درجه ماشین یک شهروند نمی‌تواند ملاک باشد.»

دمای تهران، نزدیک به رکورد ۶۰ ساله

جدا از اینکه دمای واقعی این شهر تب‌کرده چقدر است، عباس رنجبر، عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی با بیان اینکه بالاترین دمای پایتخت در ۶۰ سال قبل، ۶/۴۲ بوده است، دمای روز چهارشنبه را نزدیک به رکورد ۶۰ ساله دمای پایتخت اعلام می‌کند. به نقل از مهر، رنجبر می‌گوید: «بیشینه دمای هوای رخداده در تهران طی دوره ۶۰ ساله اخیر ۶/۴۲ درجه سلسیوس در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۳۶۷ بوده است. همچنین در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۵۳ بیشینه دمای شهر تهران به ۴/۴۲ درجه سلسیوس رسیده است. هوای روز چهارشنبه پایتخت، همچنان ۶/۱ درجه کمتر از رکورد بلندمدت است.» طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، به نقل از خبرآنلاین، دمای هوای پایتخت از روز جمعه به سمت کاهش پیش می‌رود. عبدالرضا امیدوار، مدیرکل پیش‌بینی و اخطار سازمان هواشناسی می‌گوید: «دمای هوای تهران طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه کاهش می‌یابد. بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در این کلانشهر طی روزهای مذکور به ۳۸ درجه سانتیگراد برسد.» یعنی تب تهران پایین می‌آید؟

بارش کمتر از میزان طبیعی

طبق گفته‌های عباس رنجبر، عضو پژوهشکده هواشناسی بارش در سال زراعی جاری، نسبت به میزان طبیعی، ۵ درصد کاهش داشته است. به نقل از مهر، رنجبر می‌گوید: «میانگین بارش کشور در سال زراعی جاری تا ابتدای مردادماه به ۲۱۵ میلیمتر رسیده که سال قبل در همین مدت معادل ۳/۱۹۵ میلیمتر بوده است درحالی که میانگین بارش کشور در شرایط طبیعی برای این دوره از سال زراعی ۴/۲۲۷ میلیمتر است. بنابر این در سال زراعی جاری، میانگین بارش کشور ۵ درصد و سال قبل ۱۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داشته است».

به گفته این عضو پژوهشکده هواشناسی بارش در ۲۲ استان کشور از جمله تهران، طی این مدت از سال زراعی کمتر از شرایط معمول بوده‌است؛ به‌طوری که استان‌های همدان (۳۴ درصد)، خراسان‌جنوبی (۳۱ درصد)، گیلان(۲۴ درصد)، تهران(۲۴ درصد)، البرز و قم (۲۱ درصد)، بوشهر(۱۸ درصد)، سیستان و بلوچستان(۱۶ درصد)، مرکزی و کردستان(۱۵ درصد)، کرمانشاه، قزوین و هرمزگان (۱۴ درصد)، زنجان(۱۳ درصد)، سمنان(۱۲ درصد) و لرستان (۱۱ درصد) به ترتیب بیشترین کاهش بارش را داشته است. وی با بیان اینکه در استان‌های خراسان‌شمالی و اردبیل (۱۰ درصد)، خراسان‌رضوی و ایلام (۷ درصد) فارس (۶ درصد) و مازندران(۳ درصد) کاهش بارش رخ داده است، افزود: بارش‎ استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خوزستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد در حد شرایط معمول است و استان‌های اصفهان (۱۱ درصد)، گلستان(۱۹ درصد) و یزد (۲۷ درصد)، طی این مدت از سال زراعی نسبت به شرایط طبیعی از بارش بیشتری برخوردار بوده‌اند .

رنجبر یادآور شد: میانگین بارش استان تهران، طی این مدت از سال زراعی، ۱/۲۴۳ میلیمتر، سال قبل ۱/۴۱۷ میلیمتر و شرایط طبیعی ۹/۳۱۷میلیمتر بوده بنابراین، طی این مدت از سال زراعی، بارش استان تهران ۲۴ درصد نسبت به شرایط معمول کاهش را نشان می‌دهد درحالی که سال قبل طی همین مدت از سال، استان تهران ۳۱ درصد بیش از شرایط طبیعی بارش دریافت کرده بود است. عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی همچنین می‌گوید: «در بهار امسال استان‌های هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر و خوزستان نسبت به شرایط طبیعی از بارش‌های مناسبی برخورداربوده، اما بارش در۲۲ استان کشور کمتر از شرایط معمول گزارش شده است. به نقل از وی، بیشترین کاهش بارش به ترتیب مربوط به استان‌های قم(۶۵ درصد کاهش)، خراسان‌جنوبی(۶۱ درصد کاهش)، البرز(۶۰ درصد کاهش)، تهران(۵۸ درصد کاهش)، همدان و سمنان(۵۳ درصد کاهش)، گیلان(۵۰ درصد کاهش)، خراسان‌رضوی(۴۶ درصد کاهش)، کردستان(۴۵ درصد کاهش)، مرکزی و زنجان(۴۴ درصد کاهش) بوده است».


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.