دمیدن وقت در کالبد ساعت شمس العماره

۲۲ آبان ،

تحرکات مثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در احیاء وبازسازی کاخ گلستان و ثبت جهانی آن سبب شدنا جمعی از متخصصان مأمور احیاء و راه اندازی مجدد ساعت شمس العماره شوند.

به گزارش تفسیری خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛ ساعت شمس العماره یکی از هدایای با ارزش دوران ناصری بود که ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ ه.ش آنرا به ناصرالدین شاه هدیه کرد تا شاه قاجار با نصب آن بر بلندای شمس العماره، بلندترین کاخ تهران قدیم، اینگونه به اطرافیان خود فخر و مباهات بفروشد.
صدای ساعت شمس العماره بقدری بلند بود که در همه شهر می پیچید و طولی نکشید که صدای اعتراض کاخ نشینان از صدای ساعت هم فراتر رفت تا جایی که شاه دستور داد تا چند نفر که هیچ تخصصی هم در کار نداشتند صدای آنرا کمتر کنند.
دستکاری ساعت همانا و سکوت و قهر ساعت تا به امروز همانا حالا عقربه های ساعت شمس العماره سالیان سال است که ۶و۱۰دقیقه را نشانه گرفته و به خواب عمیقی فرو رفته است.
 طبق این گزارش تفسیری، آخرین بار که اهالی بازار، محله های قدیم تهران چون ناصر خسرو و عودلاجان صدای ساعت را شنیدند به اوایل سال ۱۳۰۳ بر می گردد که ذوق و شوق اهالی را برانگیخت وحتی استاد محیط طباطبایی شعر معروف “بزن ای ساعت شمس العماره” را در این خصوص سرودند.

این گزارش تفسیری می افزاید: نصب ساعت بربلندای اکثر شهرها و میدانهای اصلی شهرهای بزرگی چون تبریز، رشت و غیره به تبعیت از این کار به اصطلاح مدرن اروپایی رواج پیدا کرد و هنوز هم که هنوز است برخی در حال ثانیه شماری وبرخی نیز چون ساعت شمس العماره به خواب سنگینی فرو رفته اند.

در سالهای اخیر تحرکات مثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در احیاء و بازسازی کاخ گلستان و ثبت جهانی آن سبب شد تا جمعی از متخصصان مأمور احیاء وراه اندازی مجدد ساعت شمس العماره شوند اما چون اکثر قطعات تا به امروز طول کشید و آخرین بخشی که برای تکمیل ساعت باید آماده می شد، ناقوس قدیمی و شکسته آن بود که توسط دو نفر از کارشناسان تراشکاری و ریخته گری، ناقوس جدیدی با الهام از ناقوس ساعت مسجد سپه سالار ساخته شد.

این گزارش تفسیری در خاتمه می افزاید؛ هم اکنون تعمیر ساعت بطور کامل به اتمام رسید و امروز دوشنبه ۲۲آبان ۹۱، وقت در کالبد ساعت شمس العماره دمیده شد تا اهالی تهران پس از حدود سال دوباره صدای تاقوس این ساعت تاریخی را بشنود./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.