دنبال مقصر نیستیم

جام جم آنلاین: با هر مسوولی که درباره آزادراه تهران ـ شمال و تاخیرهای غیرمتعارف آن در بهره‌برداری گفت‌وگو می‌کنیم، علاقه‌مند نیست درباره گذشته و دلایل تاخیرها و کندی کار در این پروژه ملی اظهارنظر کند. همه مسوولان به اتفاق بر این باورند که زمان از دست رفته است و حالا نباید دنبال مقصر گشت، بلکه باید براتمام پروژه همت گمارد.

عبدالحسین بیگدلی نماینده وزیر در آزادراه تهران ـ شمال و عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با جام‌جم نیز به همین نکته تاکید دارد که در حال حاضر باید همه بیاییم و کاری کنیم پروژه جمع شود که تاسف برای زمان از دست رفته دردی را دوا نمی​کند.

واقعا مشکل اصلی کجاست که پروژه آزاد راه تهران- شمال به سرانجام نمی‌رسد؟

در شرایطی نیستیم که بخواهیم دنبال مقصر باشیم. به هر شکل این پروژه ۱۲۱ کیلومتری هم‌اکنون در حال اجراست و به چهار منطقه تقسیم شده است. در فاز یک شرکت‌چینی با بنیاد در حال فعالیت است. طول این فاز ۳۲ کیلومتر است که بسیاری از مسائل آن حل شده و یک بخش جزئی باقی مانده که آن هم به دلیل ساخت و سازهای غیرقانونی است که تملک اراضی آن منطقه را با مشکلاتی روبه‌رو ساخته است. با این حال، این مشکلات بزودی حل خواهد شد و این قطعه در اوایل سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

پس مشکلات آزادسازی اراضی که مسوولان بنیاد برآن تاکید دارند، چیست؟

ما مشکل خاصی در این زمینه نداریم و وزارت راه و شهرسازی تمام مسائل قانونی را حل کرده است.

تکلیف قطعه‌های بعدی پروژه چه می‌شود، مثلا فازهای دو و سه هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است؟

بله. فاز دو و سه در منطقه صعب‌العبور کوهستانی البرز واقع شده است ، در منطقه سه تونلی به طول هفت کیلومتر باید احداث شود که در حال حاضر فقط حدود ۸۰۰ ـ ۷۰۰ متر حفاری آن انجام شده است.

فاز چهار کی به اتمام می‌رسد؟

این قطعه از مرزن‌آباد تا چالوس به طول ۲۰ کیلومتر است و فعلا هیچ مشکلی درباره آن وجود ندارد و تمام اراضی مربوط در این منطقه آزادسازی شده است. ما تاکید داریم که باید با استفاده از هوای خوب در این فصل کار زودتر جمع و جور شود.

تکلیف اجرای فازهای دو و سه کی مشخص می‌شود؟ آیا بنیاد باز هم به فعالیت در این پروژه ادامه می‌دهد؟

این پروژه فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. بند ب این قرارداد در فاز دو و سه‌ به هر دلیلی عملیاتی نشده و باعث شده که حساسیت‌هایی ایجاد شود. البته یک بار متمم قرارداد بسته شد و رقم فاینانس قرارداد تغییر کرد. با این حال، از نظر ما این قرارداد ابهام دارد و باید مشکلات و ابهامات قراردادی مربوط به قطعات دو و سه اصلاح شود.

چه ابهامی وجود دارد؟

موانع حقوقی در قرارداد دیده می‌شود. به قرارداد اولیه متمم خورده و محتوای جدیدی اضافه شده که دارای اشکال است.

چه اقدامی برای رفع این موانع حقوقی انجام دادید؟

پیشنهادهایی مطرح و آن را اصلاح کردیم که قرار است این اصلاحات طی چند ماه آینده نهایی شود و وزارت راه و شهرسازی در این باره تلاش جدی دارد.

فکر می‌کنید این ابهامات ناشی از چه چیزی است؟

در گذشته منابع مالی مناسبی برای پروژه در نظر گرفته نشده (قبل از سال‌های ۸۹ ـ ۸۷)‌ این پروژه از سال ۹۰ به بعد جان گرفت و وزیر مشخصا تمام تلاش خود را متمرکز کرد تا این پروژه جمع شود و حتی منابع مالی خوبی به آن اختصاص یافت. به طوری که در سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق شد و الان هم هفته‌ای دو روز ما از آنجا بازدید داریم و از نزدیک در جریان روند کار هستیم.

فکر می‌کنید واقعا طبق وعده‌های داده شده فاز چهار این پروژه پایان تابستان به اتمام برسد؟

براساس تجربه‌ای که دارم، مطمئن هستم خواستن توانستن است و به هر حال هم وزارت راه و هم بنیاد تلاش‌شان بر این است که این اتفاق بیفتد.

دو هفته پیش آقای وزیر وعده داده بودند که عید فطر این پروژه افتتاح می‌شود؟

این قولی که از طرف وزیر داده شد براساس زمان‌بندی پیمانکار پروژه بود که به صورت مکتوب آن را به ما ارائه کرده بود که در ۳۱ مرداد ۹۱ به بهره‌برداری می‌رسد، اما این وعده به دو دلیل اتفاق نیفتاد؛ زیرا یک توده رانشی به طول ۴۰۰ متر در کیلومتر ۲۲ ایجاد شد که این اتفاق دو، سه بار تکرار و باعث کندی کار ما شد. دوم این که بارندگی‌های بی‌سابقه در تیر و مرداد مانع از اجرای پروژه شد، زیرا بارندگی مانع از آسفالت‌ریزی در جاده می‌شود و عقب افتادن افتتاح پروژه به همین دلیل بود.

پس دقیقا کی افتتاح می‌شود؟

سعی بر این است روزهای اولیه مهر در هفته دفاع مقدس بهر‌ه‌برداری انجام شود.

آیا در احداث این پروژه تکنولوژی‌های نوین و آزادراهی به کار گرفته شده است؟

با وجود این که پروژه طولانی شد، اما تمام تکنولوژی‌های پیشرفته حمل و نقل جاده‌ای در آن در نظر گرفته شده، استانداردهای آزادراهی کشور و دنیا در این مسیر رعایت شده، شیب‌ها، شعاع قوس‌ها و مشخصات فنی لازم دارای استاندارد است و سامانه هوشمند کنترل جاده از نظر پیام تغییرات، شناسه آب و هوایی و اطلاعات مورد نیاز مسیر تعبیه شده است.

عوارضی که برای این آزادراه در نظر گرفته شده چقدر است؟

یکی از راه‌های بازگشت سرمایه دریافت عوارض است که سرمایه‌گذار باید از این طریق منابع خود را تامین کند و قطعا در این مسیر عوارض دریافت خواهد شد، ولی هنوز هیچ رقمی نهایی نشده و تصمیم‌گیری درباره آن صورت نگرفته است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.