دهقانی‌فیروزآبادی: دولت یازدهم به سمت واقع‌گرایی حرکت می‌کند

۳۰اردیبهشت،

یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: بعد واقع‌گرایی دولت یازدهم برجسته‌تر از بعد آرمان‌گرایی آن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدجلال دهقانی فیروزآبادی عصر دوشنبه در نشست علمی “نقد و بررسی سیاست خارجی ایران” که توسط انجمن ایرانی روابط بین‌الملل برگزار شد، دربارهٔ سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: در سیاست خارجی دولت نهم وجه آرمان‌گرایی نسبت به واقع‌گرایی تقویت شده بود. تجارب عملی در ۳۵ سال قبل در جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده چرخه‌ای است که در دوره‌های گوناگون در حوزه سیاست خارجی ظهور می‌کند و گفتمان‌هایی در هر یک از دوره‌ها شکل می‌گیرد که در آن یکی از دو وجه واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: برهمین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد در دولت آینده بعد واقع‌گرایی در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برجسته‌تر باشد. در واقع اولین گفتمان در دولت موقت شکل گرفت که می‌توان ملی‌گرایی لیبرال نامید. آرمان‌گرایی اسلامی در نیمه اول جنگ و در نیمه دوم جنگ مصلحت‌گرایی و در دوران اصلاحات باز هم آرمان گرایی لیبرال حاکم بود. در واقع در این دوران واقع‌گرایی با نوعی خودبینی نسبت به روابط بین‌الملل همراه است که شباهت‌هایی با دولت موقت دارد. در این دوران از ابزاری مانند دیپلماسی سیاست تنش‌زدایی استفاده می‌شد.

وی با اشاره به دوران دولت نهم و دهم اضافه کرد: در این دو دولت اخیر همانند دو دوره اول جنگ، آرمان‌گرایی حاکم است. در این جا منظور از آرمان گرایی داشتن یک وزن و نظم مطلوب است که می‌توان به سلطه‌ستیزی، عزت‌طلبی و صلح‌طلبی اشاره کرد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در سیاست خارجی ایران دو ویژگی مهم می باشند که همواره یکی از این دو وجه به طور صددرصد در سیاست خارجی دیده نشده است و همواره سیاستمداران در تلاش بوده‌اند که میان آن ها آشتی ایجاد کند و در هر برهه‌ای از زمان یکی از این دو وجه برجسته شده و رفتارهای خاصی به رهبران داده است.

او با بیان این که آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی دو روی سکه سیاست خارجی ایران می باشند، گفت: واقع‌بینی براساس عناصری شامل مصلحت‌گرایی و منفعت‌طلبی، خردگرایی و عقلانیت بسیار تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر در قبل در حوزه سیاست خارجی موفق نشده‌ایم، این مساله به این سبب است که میان اهداف و منافع تعادلی وجود نداشته است که می‌تواند ناشی از عوامل داخلی و بین‌المللی باشد. برهمین اساس برای دستیابی به سیاست خارجی موفق باید دولت آینده تعادل لازم را میان اهداف و منافع کشور ایجاد کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.