دوئل جدید نفتی ایران با عربستان و آمریکا در خلیج ‌فارس

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با اولویت‌دار شدن طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران، در شرایط فعلی توسعه میدان مشترک فروزان با عربستان سعودی در آب‌های خلیج فارس هم به یکی از برنامه‌های استراتژیک شرکت ملی نفت ایران تبدیل شده است.

آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر ایران به طور متوسط روزانه بین ۴۵ تا ۵۰ هزار بشکه و عربستان سعودی از نیمه مشترک میدان فروزان (مرجان) روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه طلای سیاه برداشت می کند.

 

با این وجود در برنامه پنجم توسعه شتاب در طرح توسعه این میدان عظیم نفتی و خروج توسعه آن از بلاتکلیفی چندین ساله در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون ۲ طرح توسعه بلندمدت و ضربتی برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در میدان فروزان اجرایی شده است.

 

در مجموع پیش بینی می شود در صورت اجرای دو طرح ضربتی و ۲۴ ماهه توسعه میدان نفتی فروزان، امکان استخراج روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام و بیش از ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت فراهم شود.

 

مطابق با برنامه زمان‌بندی با اجرای طرح توسعه زودهنگام و ضربتی این میدان مشترک نفتی با عربستان، تعمیر و بازسازی چاه‌های موجود و تزریق گاز در حال انجام است و با اجرای این پروژه بدون نیاز به حفاری چاه‌های جدید، امکان افزایش ۵۵ تا ۶۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت وجود دارد.

 

همچنین یک طرح توسعه ۲۴ ماهه از ابتدای سالجاری برای توسعه این میدان نفتی تعریف و عملیاتی شده است که در این بخش، برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۲ پایه سکو، ۲ سکوی تولید و زیست، ۱۵۶ کیلومتر خط لوله زیر دریایی تا جزیره خارگ و بین سکویی و حفاری چاه‌های جدید دریایی برنامه ریزی شده است.

 

مهمترین ویژگی توسعه ۲۴ ماهه توسعه میدان مشترک فروزان، طراحی، نصب و راه اندازی بزرگترین پایه سکوی ۶ پایه منطقه خلیج فارس به وزن تقریبی چهار هزار تن است که در شرایط فعلی آخرین مراحل نصب و راه اندازی آن در دست انجام است.

 

امیرسعید نجفی قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه هم اکنون ساخت دومین پایه سکو (جکت) طرح توسعه میدان فروزان بیش از ۵۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد، گفت: با نصب جکت اول، پیش بینی می‌شود دومین جکت تا شهریور ماه سالجاری در خلیج فارس نصب و راه اندازی شود.

 

وی همچنین از انجام مطالعات مهندسی و طراحی ساخت سکوهای اصلی توسعه این میدان نفتی خبر داد و افزود: در مجموع وزن سکوهای اصلی تولید و زیست و برخی از متعلقات این پروژه فراساحلی حدود ۱۰ هزار تن برآورد می شود.

 

این مقام مسئول با اعلام اینکه بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می شود توسعه بخش فراساحلی این میدان نفتی تا پایان سال در خلیج فارس به اتمام برسد، تاکید کرد: البته در صورتی‌که کارفرما تامین منابع مالی این طرح نفتی را در دستور کار قرار بدهد.

 

به گزارش مهر، همزمان با شتاب در طرح توسعه میدان مشترک فروزان در سمت ایران، شرکتهای آرامکوی عربستان با مشارکت مک درموت آمریکا هم در طرف دیگر مشترک، توسعه و افزایش تولید نفت را اجرایی کرده اند.

  

این میدان مشترک نفتی با عربستان سعودی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک واقع شده، در سال ۱۳۴۵ شمسی با ذخیره نفت درجا دو میلیارد و ۳۰۹ میلیون بشکه کشف شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.