دوئل “شورای رقابت” و مسئولان برای تعیین “قیمت خودرو”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

داستان دنباله دار افزایش قیمت خودرو و نهادهایی که وارد این موضوع شده اند همچنان به دوئلی دنباله دار بین خودرو سازان و نهادهای مربوطه از جمله شورای رقابت تبدیل شده است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، درست در اواخر مهر ماه سال قبل بود که وزیر صنعت معدن و تجارت صفحه ی اول افزایش قیمت خودرو را به خود اختصاص داد و تاکید کرد که افزایش قیمت خودرو غیر قابل امکان است. بر همین اساس، قیمت خودرو با افزایش متعارف ۵۰ درصد  در بازار اتفاق افتاد.

 
این گزارش ممتاز به نقل از حاکی است، سازمان حمایت بر این اساس برای افزایش قیمت خودرو شرط و شروط های لازم را گذاشته است اما خودرو سازان در همان دی ماه سال قبل نرخ خودروهای تولیدی خود را ۳۰ درصد افزایش داده اند.
 
همان روزهای که قیمت خودرو تخت گاز بالا می رفت شورای رقابت به ویژه رئیس آن به عنوان بازیگر اصلی داستان تیتر اول روزنامه ها با خبرگزاری ها بود و شورای رقابت در آن شرایط به عنوان سدی برای مهار قیمت  خودرو محسوب می شود.

شورای رقابت از دی ماه سال قبل استارت تعیین قیمت گذاری خودرو را زد و این کار را تا اردیبهشت ماه سال جاری به صورت لاک پشت وار ادامه داد تا قیمت ها را برای تولید کننده و مصرف کننده عادلانه کند اما بعد از پنج ماه فقط قیمت چند خودرو معلوم شد ضمن آنکه قرار بود قیمت بقیه خودروها هم تعیین شود که همچنان این تعیین قیمت ادامه دارد و خبری از آن نیست از طرف دیگر در راستای همین تعیین قیمت چند فرمول برای قیمت خودرو از اتاق فکر شورای رقابت بیرون آمد ازطرف دیگر خودرو سازان که علاقه ای به حساب و کتاب  و حل فرمول نداشتند فصل افزایش قیمت ها را که از بهار به پاییز رسیده بود این بار در آبان ماه  شکوفه داد به گونه ای که خودرو سازان زمزمه افزایش قیمت ها را سر دادند و دیگر خبری از جلسات و سرو صدا ها و پیگیری های شورای رقابت نبود.
 
حال از یک طرف شورای رقابت باب رفاقت را به رقابت ترجیح داده و دیگر جلسات و مصوبات فرمول وار خود را برای تعیین قیمت خودرو تعطیل کرده است.
 
این در حالی است که جمشید پژویان  رئیس شورای رقابت  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفته است که خودرو سازان  درخواست های خود را به شورای رقابت برای تجدید نظر در قیمت خودرو ارائه کردند که من این درخواست ها را برای بررسی و مطالعات کلی در شش ماه قبل به کارشناسان مربوطه داده ام تا بررسی های لازم از سوی آن ها انجام شود اما اینکه این بررسی ها چه نتیجه ای خواهد داشت این موضوع کاملا بر می گردد به تصمیمات شورای رقابت؟
 
به هر حال بحث قیمت گذاری خودرو چند سوال  را در ذهن مردم و حتی در ذهن خبرنگاران به جای گذاشته است:
۱-    آنکه ورود شورای رقابت در موضوع قیمت خودرو و حل مشکلات تولید کنندگان و مصرف کنندگان تاکنون چقدر موثر بوده است؟
۲-    چرا قیمت گذاری خودرو با وجود ارائه اسناد و مدارک مالی این قدر طول می کشد؟
۳-    آیا ورود شورای رقابت به ویژه مصاحبه رئیس و اعضای آن خود سبب افزایش بلاتکلیفی در بازار خودرو نشده  و قیمت ها را  افزایش نداده است؟
۴-    آیا شورای رقابت که قرار است قیمت گذاری کالاهای انحصاری را بر عهده داشته باشد تا به حال به بحث قیمت گذاری سایر کالاهای دیگر هم وارد شده و آیا قیمت گذاری بقیه کالاها هم این قدر طول خواهد کشید؟
 
در نهایت اینکه، تولید کنندگان برای مجاب کردن شورای رقابت اسناد و مدارک ارائه می کنند اما در این وسط چه کسی  از حق مصرف کنندگان دفاع می کند موضوعی که  برخی مسئولان معتقدند که این وظیفه کاملا بر عهده سازمان حمایت از مصرف کنندگان است در حالی که برخی دیگر از مسئولان به ویژه رئیس شورای رقابت معتقد است  که سازمان حمایت از مصرف کنندگان بهتر است نام خود را تغییر دهد
 
انتهای گزارش ممتاز به نقل از : ترکاشوند


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.