دوازدهمین دوسالانه عکاسی نگاه وی‍ژه ای به تصاویرنوآورانه دارد

‘مسعود زنده‌روح کرمانی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ا فزود:از زمانی که هنرمدرن در دنیا رونق گرفت،ما شاهد رشد هنرهای میان رشته ای در میان شاخه های تجسمی بودیم به طوری که در خلال آن یک نقاشی به عکس یا یک تصویر به گرافیک نزدیک می شود.

وی ادامه داد:اگر چه انتقادهایی به عکاسی هنری و یا نوآورانه می شود ،اما واقعیت این است که به خاطر رواج آن در میان جامعه هنری ،نمی توان این سبک هنری را نادیده گرفت.از این در دوازدهمین دوره دوسالانه عکاسی علاوه بر بخش عکس های مستند،شاخه ای نیز به عکس های غیرمستند و هنری اختصاص یافت.

این هنرمند عکاس همچنین گفت:در شورای سیاست گذاری بسیار بر سراین بخش بحث و گفت و گو شد و اسامی زیادی چون عکاسی ابداعی،خلاق و هنری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت عنوان ‘عکس های خلاقانه’ برای آن انتخاب شد.

به گفته وی،منظور از عکاسی خلاقانه ،آثاری است که هنرمندان به کمک نرم افزار و فتوشاپ در تصویر تغییر ایجاد کرده باشد و با شیوه هنرمندانه ای در جهت نگاه فردی خود حرکت کرده است.

عضو شورای سیاستگذاری این دوسالانه افزود:در عکاسی مستند هنرمند وفادار به موضوع و اصل سوژه است،اما در عکاسی نوآورانه فکر ،ایده و اندیشه خلاق و هنرمندانه عکاس مورد نظر است و این معیارهم برای داوری آثار مدنظر قرار گرفت.

زنده روح کرمانی درباره تفاوت این دوره از دوسالانه با دوره های گذشته توضیح داد:دوسالانه یازدهم به صورت غیررقابتی برگزار شد که انتقادهایی را از سوی هنرمندان به همراه داشت از این رو امسال تصمیم گرفتیم با انتخاب نفر اول تا سوم در هنر بخش این رویداد هنری را به صورت رقابتی برگزار کنیم.

وی دوسالانه عکاسی را عرصه ای برای رقابت جدی و سخت میان هنرمندان این رشته توصیف کرد و ادامه داد:داوران بدون در نظر گرفتن اسم و سابقه هنرمند ،تنها براساس معیارهای هنری و تکنیکی آثار نو و برتر را که پیش از این دیده نشده اند،انتخاب کرده اند.

مدیر جشنواره‌های تجسمی کشور گفت: از ۱۴ هزار ۳۱۷ اثری که از ۲ هزار ۵۷۰ عکاس در این دوسالانه شرکت کردند، ۱۲۹ اثر از ۱۱۰ هنرمند در دو بخش مستند و نوآورانه انتخاب شدند و به نمایش در خواهند آمد.

زنده‌روح با اظهار امیدواری از تداوم راه پیش گرفته شده در این دوسالانه توضیح داد:عرصه عکاسی بخش ها و زیرشاخه های متعددی دارد،اما تلاش شده در این دوسالانه به مهم ترین و خالص ترین بخش های عکاس به شیوه کلان پرداخته شود.

دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران، امسال از ۲۵ خرداد ۹۱ با حضور راه‌یافته‌گان و مسوولان در گنجینه فرهنگ و هنر یزد برگزار می‌شود. همزمان با افتتاح نمایشگاه در یزد از ۲۴ تا ۲۶ خرداد تور عکاسی و شرکت در مراسم افتتاحیه با حضور راه یافته‌گان به دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران در شهر یزد تدارک دیده شده است.

این نمایشگاه از اول تا ۱۵‌‌تیرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران را همزمان در شهرهای تهران و یزد برگزار می‌کند.

فراهنگ**۹۱۷۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۶۷۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.