دودِ جنگ مذهبی به چشم حامیان منطقه ای آن می رود

زهرا خدایی
روند تحولات سوریه شکل سریعتری به خود گرفته است. به نظر می رسد با فاصله گرفتن چین از روسیه درقبال تحولات سوریه، اعلام وزیر خارجۀ روسیه مبنی بر اینکه “اصرار چندانی برای باقی ماندن اسد وجود ندارد” و در نهایت سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه به تهران باید منتظر تحولات مهمی در سوریه باشیم. خبرآنلاین در گفتگویی با دکتر حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان، موضع آیندۀ ایران پیرامون تحولات سوریه را مورد بررسی قرار داده است که در ذیل می خوانید.
طبق اعلام سرگئی لاوروف، روسیه اصرار چندانی برای باقی ماندن بشار اسد در قدرت ندارد. با این اوصاف باید شاهد تغییر مهمی در وضعیت سوریه باشیم؟
در مورد سوریه آنچه که ما در مذاکرات دیپلماتیک تا الان با مقامات چین و روسیه دنبال کردیم، توافق بر سر چند محور است. محور اول اینست که خشونت از سوی هر طرفی که باشد، باید در سوریه متوقف شود. محور دوم اینست که همۀ ما از طرح اصلاحات آقای بشار اسد حمایت می کنیم و معتقدیم که باید فرصت داده شود که طرح اصلاحات آقای بشار اسد که به خوبی در حال پیشرفت است، پیش برود. محور سوم اینست که باید جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه به جلوگیری از ورود سلاح به سوریه و اظهارات آشکار برخی از کشورها در تسلیح معارضۀ سوریه مغایر طرح کوفی عنان و مغایر امنیت سوریه و امنیت منطقه ای کمک کنند. در این چهارچوب ما معتقد هستیم که حفظ بشار اسد امری ضروری است و این مردم سوریه هستند که در خصوص آیندۀ کشورشان باید تصمیم بگیرند. این موضعی است که در مذاکرات دیپلماتیک، مقامات روسیه و چین و برخی از کشورهای منطقه و کشورهای عربی و همسایگان سوریه دائماً جریان دارد.
از اهداف سفر لاوروف به تهران برایمان بگوئید.
یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در سفر سرگئی لاوروف به تهران مورد بررسی قرار می گیرد، موضوع سوریه است. آنچه را که تاکنون ما در مذاکرات مان با روسها داشتیم و در چهارچوب مذاکرات با وزیرخارجه روسیه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تأکید بر حفظ بشار اسد، تأکید بر حمایت از مردم سوریه و تأکید بر تلاش برای مقابله با هرگونه مداخلۀ خارجی و اقدامات تروریستی در سوریه است. در اجلاس بین المللی که با تلاشهایی مسکو در حال انجام است و قرار است در هفته های آینده برگزار شود، آنچه که نیت ما و نیت روسیه و برخی از کشورهایی که حامی واقعی مردم سوریه و اصلاحات آقای بشار اسد هستند، بوده، حفظ حاکمیت در سوریه، احترام به آرای مردم و تعیین سرنوشت سوریه به دست مردم این کشور است و هیچ گونه طرحی مبنی بر حذف بشار اسد در دستور کار نبوده و مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
بحران سوریه را به بسیاری از بحران هایی که تاکنون در عرصۀ بین الملل شاهد آن بودیم، تشبیه می شود، واقعاً تحولات سوریه شبیه به کدامیک از بحرانهای رخ داده در جهان است؟
در سوریه برخی طرفها به دنبال مدل بنغازی بودند. بنغازی سازی بخشی از سوریه و جداکردن بخشی از سوریه توسط به اصطلاح معارضه. اما آنچه که امروز در صحنۀ سوریه می بینیم و نمود دارد، تحرکات تروریستی است. آنها در بنغازی سازی سوریه ناموفق بودند و از این رو برخی از طرفهای خارجی به حملات نامتقارن تروریستی در سوریه روی آورده اند که بتواند اوضاع را در این کشور آشفته نگاه دارند و از قِبل این آشفتگی، اهداف و نیات خاص خودشان را در شکستن محور مقاومت و در حذف سوریه از محور مقاومت دنبال کنند.
بروز جنگ میان شیعه و سنی پیشتر نیز از سوی بسیاری از نظریه پردازان نیز پیش بینی شده بوده، تبعات جنگ داخلی سوریه برای خاورمیانه با توجه به بافت مذهبی آن چه خواهد بود؟
هرگونه درگیری در سوریه مغایر با اهداف همۀ طرفها در سوریه است. ما همانطوری که طی یک دهۀ گذشته در عراق شاهد آن بودیم که برخی از طرفهای خارجی با القاء درگیری شیعه و سنی به دنبال بقای نظامی، حفظ منافع و پیشبرد اهداف خاص خود در عراق بودند این الگو را امروز در سوریه نیز دنبال می کنند. ما همواره به دوستان مان در حوزۀ کشورهای عربی گفته ایم که برخی از کشورهای منطقه با برخی اقدامات شتابزدۀ خود اجرای چنین سناریوهای نیروهای فرامنطقه ای را تشدید می کنند در حالیکه دود این مسئله به چشم خودِ آنها هم در منطقه خواهد رفت و این مغایر صلح، ثبات و امنیت منطقه ای است.

۲۶۳۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.