دوره تخصصی پزشک خانواده از مهرماه آغاز می شود

میزان کاهش هزینه های مردم، چگونگی ثبت نام و مناطق تحت پوشش برنامه پزشک خانواده از موضوعات مهم گفتگوی ویژه خبری شب گذشته بود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص آغاز اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران گفت: امروز شانزده شهرستان در استان مازندران دارای برنامه پزشک خانواده شدند و همکاران دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های بیمه گر از شروع سال ۹۱ تلاش بسیاری را مبذول کرده اند تا این کار بزرگ به انجام برسد.

وی با اشاره به اینکه مازندران بعد از جنوب تهران، فارس و سیستان و بلوچستان چهارمین استانی است که دارای برنامه پزشک خانواده شده، اظهار داشت: در مرحله اول ما از پزشکان خانواده ثبت نام می کنیم که تاکنون در استان مازندران ۸۵۰ پزشک عمومی و ۳۵۰ پزشک متخصص برای این برنامه نام نویسی کرده اند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سپس پرونده سلامت برای آحاد مردم استان تشکیل خواهد شد که در استان مازندران ۹۵ درصد افراد تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفته اند و اطلاعات آنها ثبت شده است.

وی ادامه داد: در گام بعدی افراد پزشک خانواده خود را انتخاب می کنند و تا امروز ۲۹ درصد مردم استان مازندران پزشک خانواده خود را انتخاب کرده اند.
وحید دستجردی گفت: بعد از انتخاب پزشک خانواده، مراجعات به پزشکان آغاز و سئوالات پایه سلامت از مردم پرسیده شده، سابقه بیماری های آنها در گذشته کشف می شود و پرونده سلامت شکل می گیرد.

وی افزود: تشکیل پرونده سلامت برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم بوده چرا که با پرسیدن ۴۰۰ سئوال پایه بسیاری از خطرات و ریسک فاکتورها قابل شناسایی می شوند و همچنین این پرونده برای سالمندان و گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار مفید و کارساز است.

با اجرای برنامه پزشک خانواده هزینه بستری بیماران پنجاه درصد کاهش می یابد

وزیر بهداشت اظهار داشت: با اجرایی شدن کامل این طرح هزینه های از جیب مردم به شدت کاهش پیدا کرده، دسترسی به خدمات سلامت و بهداشتی و درمانی تسهیل شده و پاسخگویی به مردم به طور چشمگیری افزایش می یابد تا عدالت در سلامت محقق شود.

وحید دستجردی تأکید کرد: در این طرح علاوه بر دسترسی به خدمات سلامت سطح یک، خدمات سطح دو و سه که شامل پزشکان متخصص و فوق تخصص است نیز با کمک نظام ارجاع انجام شده و بیمار دچار سردرگمی و صرف هزینه اضافی نمی شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هم اکنون فرانشیز بستری بیماران در بیمارستان ها حدود ده درصد است، گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده این ملبغ به پنج درصد خواهد رسید.

در ادامه دکتر محمد باقر لاریجانی، رئیس شورای سیاست گذاری سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: هم اکنون بستر ارائه خدمات ما در شهرهای بزرگ به علت نبود پرونده های منسجم بیماران نزد پزشک و مراجعات متعدد دچار مشکلات جدی است.  

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در شهرهای بزرگ با آن روبرو هستیم نبود نظام مناسب ارجاع است که با برنامه پزشک خانواده سیستم ارائه خدمات انسجام پیدا کرده، مدارک منظم تری برای پرونده بیماران تشکیل شده و ارجاعات بیماران به صورت هدفمند انجام خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: با برنامه پزشک خانواده، سامانه پزشکی کشور به طور جدی ارتقا یافته، بستر ارائه خدمات منظم شده و پزشکان در حد خود وارد مداخلات درمانی می شوند و مداخلات دیگر را به پزشکان متخصص ارجاع می دهند.

لاریجانی گفت: همه خدمات سطح اول که شامل بسیاری از خدمات پزشکی و بهداشتی مورد نیاز خانواده می شود، رایگان است و مردم به صورت آسانتر به پزشکی دسترسی پیدا می کنند که می تواند خدمات رایگان به آنها ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل های روشنی برای خدمات سطوح بالاتر درمانی در وزارت
بهداشت طراحی شده اند، افزود: این گایدلاین ها بر روی سایت وزارت بهداشت منتشر خواهد شد و مردم می توانند از آنها آگاهی یابند.

پزشک خانواده از مراجعات و کارهای تشخیصی متعدد و غیر ضروری جلوگیری می کند

در ادامه دکتر وحید دستجردی گفت: خدمات تصویربرداری در طرح پزشک خانواده رایگان نبوده و دارای فرانشیز است که البته فرانشیز آنها کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: امروزه ما شاهد آن هستیم که وقتی بیمار به پزشک مراجعه می کند تصویربرداری، سی تی اسکن و ام آر ای های متعددی برای او تجویز می شود که از طریق سیستم هدایت شده پزشک خانواده این کارها انسجام یافته و در صورت لزوم فقط یکبار توسط پزشک متخصص انجام می شود و از تعداد مراجعات و هزینه های از جیب مردم کاسته خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در استان مازندران دو دانشگاه علوم پزشکی ساری و بابل در طرح پزشک خانواده همکاری کرده اند که ۱۹۵ پزشک عمومی و ۷۵ پزشک متخصص نیز از دانشگاه بابل برای حضور در این برنامه اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه همه استان های کشور هم اکنون در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای برنامه پزشک خانواده هستند، گفت: امیدواریم هر هفته حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی و یک استان از کشور زیر پوشش این طرح قرار بگیرند.

در ادامه دکتر محمد شریعتی، رئیس ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشک خانواده اظهار داشت: طرح پزشک خانواده با سرعت و دقت خوبی در کشور در حال گسترش بوده و هیچ زمانی چنین هماهنگی مناسبی بین دستگاه های اجرایی کشور از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداران سراسر کشور وجود نداشته است.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه ها و استان های کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی کرده اند که در هفته آینده اسامی آنها به ترتیب اولویت اعلام خواهد شد.

بیماری های غیرواگیر با اجرای برنامه پزشک خانواده کنترل می شوند

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده چهره ارائه خدمات سلامت را در کشور دگرگون خواهد ساخت، گفت: افرادی که به علت مشکلات مالی و یا فقر اطلاعاتی و فرهنگی دسترسی مناسبی به خدمات پزشکی ندارند تحت پوشش یک گروه پزشکی قرار گرفته و در زمان های خاص برای مراجعه به آنها هشدار داده خواهد شد که این یک کار عدالت مدار بزرگ است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی کشور در زمینه سلامت بیماری های غیرواگیر مانند بیمارهای قلب و عروق و فشار خون است که در برنامه پزشک خانواده فرد پرونده روشنی را دارد و دائماً توسط پزشک مانیتور خواهد شد و این امر ضمن کنترل بیماری ها می تواند چهره ارائه خدمات ما را دگرگون سازد.

رئیس شورای سیاست گذاری سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: برنامه پزشک خانواده در ۴۰- ۵۰ کشور دنیا تجربه شده و سابقه ای طولانی دارد که سلامت کشورهای مجری این طرح با هزینه کمتر تأمین شده و میزان طول عمر جمعیت آن افزایش یافته است.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع شرایطی را فراهم کنیم که هزینه های از جیب مردم به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، تکلیفی که در برنامه پنجم برای ما مقرر شده، امکانپذیر می شود و در گام های بعدی این طرح می توانیم خدمات سلامت را در همه سطوح به صورت رایگان ارائه دهیم.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر اساس قانون بودجه سال ۹۱ شش هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار میگیرد تا بیمارانی که از طریق کانال نظام ارجاع در بیمارستان ها و بخش دولتی بستری می شوند، دیگر فرانشیزی از جیب خود پرداخت نکرده و کل هزینه های بستری آنها رایگان خواهد بود.

شماره تلفن سراسری اطلاع رسانی طرح پزشک خانواده

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه استقبال پزشکان از برنامه پزشک خانواده زیاد است، گفت: برای نمونه در منطقه جنوب تهران حدود ششصد نفر از پزشکان برای این طرح ثبت نام کرده اند که ۶۰ درصد پزشکان مورد نیاز ما را برای اجرای طرح پزشک خانواده تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه در آینده شرایط تغییر کرده و بیشتر مردم به سمت درمان رایگان با پزشکان خانواده خواهند رفت، اظهار داشت:  امکان فعالیت پزشکان عمومی و متخصصان به صورت قبلی و بدون دفترچه نیز ممکن است و پرونده آن بسته نخواهد شد اما حمایت دولت از افرادی است که از سیستم ارجاع استفاده کنند.

دکتر وحید دستجردی در خصوص راهکارهای تشویقی برای پزشکانی که طرح ملی پزشک خانواده را انتخاب کرده اند، گفت: پزشکان خانواده ای که مدتی در این برنامه ماندگاری داشته و رضایتمندی خوبی را برای مردم و سیستم شبکه فراهم کرده باشند، می توانند بدون آزمون وارد دوره تخصص پزشک خانواده شوند که این دوره از مهرماه آغاز خواهد شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: با جشن تکمیل خانه های بهداشت روستایی در هفته دولت بیش از ۲۰ هزار خانه بهداشت در کشور خواهیم داشت که بیش از دو هزار از آنها در مدت دو سال اخیر ساخته شده و ۹۵۰ مورد نیز در حال ساخت است.

لاریجانی در ادامه گفت: در مناطقی که طرح پزشک خانواده آغاز به کار کرده اطلاع رسانی وسیعی برای انتخاب پزشک خانواده و تکمیل پرونده سلامت در حال انجام است و علاوه بر پایگاه های بهداشتی درمانی شماره تلفن هایی برای این کار در نظر گرفته شده است.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: شماره تلفن ۸۹۹۹ هم اکنون به صورت فعال در سراسر کشور در حال فعالیت است و مردم می توانند برای آگاهی از چگونگی ثبت نام و رفع مشکلات احتمالی در زمینه پزشک خانواده از آن استفاده کنند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.