دورکاری پنج شنبه ها برای زنانی که کودک دبستانی دارند

زهرا تالانی: امسال هم آموزش و پرورش اعلام کرد که با شروع سال تحصیلی تعطیلی پنج شنبه ها اجباری می شود و مدارس می توانند در این روز برنامه های فوق برنامه برای دانش آموزان داشته باشند.

اما مخالفان این طرح معتقد بودند که زنان شاغل با این کار آسیب می بینند و فرزندان آنها سرگردان می شوند تا اینکه امروز هیئت دولت با دورکاری زنان شاغل دارای فرزند زیر ۷ سال یا فرزند دبستانی در روز پنجشنبه موافقت کرد.

بنا بر این مصوبه، کارکنان زن شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که دارای فرزند زیر ۷ سال یا فرزند دانش آموز دوره ابتدایی هستند، می‌توانند ساعات کاری خود در روزهای پنجشنبه را در سایر روزهای هفته با رعایت سقف مقرر در ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری یا از طریق دورکاری جبران کنند.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

مادران بخش خصوصی بلاتکلیفند
آمار وزارت کار نشان می دهد که سهم زنان از بازار کار کشورمان ۱۰درصد است که ۶۰ درصد آنها در بخش خصوصی فعال هستند، درحالی که این مصوبه شامل مادران کارمند بخش دولتی می شود و هنوز تکلیف مادرانی که در بخش خصوصی شاغل هستند مشخص نیست.

پروین هدایتی، ‌معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری دراین باره به خبرآنلاین می گوید: مصوبه هیات دولت بلافاصله پس از ابلاغ برای تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا خواهد بود و سازوکار استفاده از مزایای این مصوبه، خوداظهاری و اعلام تقاضای زنان واجد شرایط است و احتمالا مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها، بر اجرای این مصوبه نظارت خواهند کرد.

وی در مورد بخش خصوصی می گوید: در مورد بخش خصوصی باید سازوکارهای لازم برای اجرای دورکاری فراهم شود که این موضوع در اولویت‌های مطالعاتی مرکز امور زنان قرار دارد.

هدایتی با اشاره به اینکه ماهیت برخی مشاغل به‌گونه‌ای است که امکان دورکاری ندارد، می افزاید: مصوبه اخیر هیات دولت آن‌دسته از زنان دارای فرزند خردسال یا دبستانی که به‌دلیل نوع شغلشان دورکار نیستند را شامل می‌شود تا آنها بتوانند از این مزیت در روزهای پنجشنبه برخوردار شوند.

۴۷۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. sisakhti:

    واقعاً خدمت بزرگی هم به بچه های کوچک کردن و هم به مادران دل نگران اما چیزی که هست بچه ها تا ۱۲ سالگی ابتدایی هستند و تکلیف این تعطیلی بدرستی معلوم نیست و ما فقط گزینه بچه های زیر هفت سالو داریم یعنی اونایی که بچه هاشون ابتدایی درس می خونن پنج شنبه تعطیل نیستن.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.