دور اول گفتگوهای ملی فراگیر در یمن پایان یافت

۱۴فروردین۱۳،

شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان سعودی گزارش داد: دور اول گفتگوهای ملی فراگیر در یمن پایان یافت.

به گزارش انتخاب، دور اول گفتگوی ملی در یمن که در صنعا پایتخت این کشور برگزار شده است، دیروز به کار خود پایان داد. این گفتگوها پانزده روز ادامه یافت. بیانیه پایانی این دوره تاکید کرد این گفتگوها مثبت بوده است و زمینه را برای تقویت گفتگوی ملی و رسیدن به راه حل های قابل قبول برای همه طرف ها دربارهٔ مشکلات حل و فصل نشده فراهم می کند.

جمال الاشول خبرنگار این شبکه در صنعا در گزارشی در این زمینه افزود: شرکت کنندگان در گفتگوی ملی در یمن از فضای مثبت و شفافیت گفتگوها خبر دادند. در مدت پانزده روز برگزاری این گفتگوها، دربارهٔ شمار متعددی از موضوعات اصلی در کشور بحث و گفتگو شده است. شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند نتایج گفتگوهای دور اول بیانگر موفقیت این گفتگوهاست تا راه حل های عملی برای بعضی از اختلافات حل نشده پیدا شود. شرکت کنندگان در این گفتگوها به ۹ گروه تقسیم شدند. شرکت کنندگان دربارهٔ خواسته های شهروندان جنوبی تدابیری اتخاذ کردند تا زمینه مناسبی برای گفتگوهای جدی دربارهٔ این خواسته ها حاصل شود.

یاسین نعمان مشاور رئیس جمهور یمن و نائب رئیس نشست گفتگوی ملی گفت: ما در این گفتگوها توانستیم تیم های مختلف را تشکیل دهیم. می توان گفت دور اول گفتگوی ملی در یمن به صورت کامل برنامه های خود را اجرا کرد و کمیته های مختلف بر اساس برنامه زمان بندی شده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. توافق شهروندان یمنی برای متوقف شدن خشونت ها، حرکت در مسیر صلح و تقویت دولت در کشور دستاوردی بزرگ در تاریخ معاصر یمن است.

یحیی ابو اصبع معاون دبیر کل حزب سوسیالیست یمن گفت: گفتگوی ملی در یمن در طول دو هفته قبل بسیار خوب برگزار شده است. دستاوردهای این گفتگو منطقی و قابل قبول است. باید تلاش کنیم تا طرح ها و برنامه هایی را تکمیل کنیم که در نشست بعدی گفتگوهای ملی ارائه شود. من از نتیجه این نشست ها راضی هستم.

محمود ابولحوم رئیس حزب عدالت و سازندگی یمن گفت: بررسی خواسته شهروندان جنوب یمن از مسائل اساسی در این گفتگوها بوده است. در صورتی که مشکلات این عده از یمنی ها حل و فصل شود، حل مشکلات دیگر آسان خواهد شد. بر اساس گفتگوهایی که با گروه های سیاسی در جنوب یمن داشتیم، بر این باوریم که اوضاع در مسیر خوبی قرار دارد.

خبرنگار این شبکه افزود: دور دوم گفتگوی ملی یمن در سیزدهم ماه آوریل آغاز خواهد شد و این گفتگوها به مدت دو ماه ادامه خواهد یافت. ناظران سیاسی بر این باورند گفتگوی ملی فراگیر در یمن مهم ترین اتفاق در تاریخ معاصر یمن است. شهروندان این کشور از طریق این گفتگوها می توانند به دیدگاهی توافقی برای حل و فصل مشکلات موجود در این کشور برسند.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.