دوسالانه کاریکاتور تهران یکی از پنج جشنواره مهم دنیا است/گربه ایرانی مورد علاقه کاریکاتوریست‌ها

۰۷اردیبهشت،

کاریکاتوریست بین‌المللی در گفت و‌گو با هنرآنلاین مطرح کرد

به گفته مسعود ضیایی زردخشویی، گربه ایرانی یکی از موضوعات موردتوجه کاریکاتوریست‌های جهان است که از قابلیت تصویری خاصی برخوردار است.

مسعود ضیایی زرد خشویی در گفت وگو با خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین در گفت وگو با خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: دوسالانه کاریکاتور تهران یکی از پنج جشنواره مهم دنیا در عرصه کاریکاتور است و برگزاری آن یکی از مهمترین اتفاقات کاریکاتور دنیا است که همه کاریکاتوریست ها ایران را با آن می‌شناسند و این دوسالانه اعتباری دوچندان به کاریکاتوریست های ایران بخشیده است.

وی با اشاره به تاخیر دوساله در برپایی این دوسالانه گفت: با این که تاخیر دوساله تاثیر سویی در عرصه بین الملی برای این جشنواره دارد اما با این همه کاریکاتوریست های دنیا بی صبرانه منتظر برپایی این دوسالانه می باشند و برگزار کنندگان جشنواره باید روندی را پیش بگیرند که در دوره های بعد شاهد چنین تاخیرهایی نباشیم.

به گفته این کاریکاتوریست که در عرصه بین الملی جوایزی را دریافت کرده است؛ آثاری که در این جشنواره مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند دو سال پیش به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و در واقع شرکت کنندگان منتظر اعلام داوری ها و برپایی نمایشگاه می باشند.

ضیایی با بیان این مطلب موضوع این جشنواره “گربه ایرانی” برای کاریکاتوریست ها از جذابیت ویژه ای برخوردار است چرا که گربه ایرانی در دنیا شناخته شده است و نقشه ایران هم شبیه گربه است. اما با این که این موضوع اجتماعی یا فرهنگی نیست اما سبب نمی‌شود که کاریکاتوریست ها به آن توجه ای نکنند.

وی با بیان این مطلب که یا سه اثر در دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران شرکت کرده است گفت: من با توجه به این که سفارشی کار نمی‌کنم در این دوسالانه و سایر دوسالانه در بخش آزاد شرکت می‌کنم و در این دوسالانه سه اثر که موضوع آن طلسم بود را شرکت دادم.

به دبیرخانه دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران سه هزار و ۲۰۰اثر از کاریکاتوریست های ۸۹کشور دنیا ارسال شده است که از این میان ۵۰۰اثر به نمایشگاه راه پیدا خواهند کرد و این آثار از نیمه دوم خردادماه به نمایش گذاشته خواهد شد.

 مسعود ضیایی متولد ۱۳۴۳ آبادان با کسب حدود ۸۰ جایزه کشوری و بین المللی در صدر هنرمدان طراز اول کشور قرار دارد . وی در حال حاضر در فولاد شهر اصفهان ساکن است . از جمله جوایز پر ارزش از نگاه ضیایی جایزه اول جمال نادر ترکیه در سال ۲۰۰۳ و جایزه یومیوری ژاپن و آیدین دوغان ترکیه است .

وی اولین جایزه خود را از جشنواره ستاد آزادگان کشور دریافت کرد. کمتر جشنواره ای را  می شناسیم که نام مسعود ضیایی را در خود جای نداده باشد و همیشه با کمی حس غافلگیر   کننده ای یکی از جوایز ارزنده جشنواره ها را از آن خود می کند .
 او سابقه همکاری با مجلات طنز و کاریکاتور، کیهان کاریکاتور و گل آقا را دارد.

طراحی های او ساده و بدون پرسپکتیوهای اغراق آمیز است، رنگ آمیزی او روان و زیبا است. او سادگی را در آثارش با خلق فرم های بدیع  بوجود می آورد که از زوایای خلاقی برخوردار است و مفاهیمی پخته و پرداخت شده از خصوصیات برجسته آثار مسعود ضیایی است.

 وی درآثارش همیشه ازعناصربسیارساده استفاده می کند. با نگاهی موشکافانه به ساده ترین اشیاء پیرامون  او سعی درایجاد رابطه ای فکورانه است. خلاقیت درفرم وشکل آثارکاریکاتور ضیایی را هم طراز با کاریکاتوریست های بزرگی چون بوسک، سلجوق، سمپه و اساتید این هنر تاثیر گزارقرارمی دهد.


انتهای پیام/۳۱/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.