دوست‌یابی شگرد اصلی پایگاه اینترنتی‌های همسریابی

۱۱خردادماه،

یکی از تحولات مهم جامعه کنونی گسترش ارتباطات و فناوری‌های تازه است،در شبکه‌های اجتماعی از جمله پایگاه اینترنتی های همسریابی ارتباط چهره به چهره اشخاص تبدیل به ارتباطات غیرحضوری و مجازی شده و اینجاست که ازدواج از طریق اینترنت یا موسسات همسریابی شکل می‌گیرد.
امروزه پایگاه اینترنتی‌‌هایی پای به عرصه فضای مجازی گذاشتند که بدون مانعی، امکان آشنایی دختر و پسر را برای ازدواج فراهم می‌آورند.
کارکرد بیشتر این پایگاه اینترنتی‌‌ها مشابه کارکرد همان چت روم‌ها و شبکه‌های اجتماعی است با این تفاوت که از شعار‌های فریبنده‌ای همچون بحث ازدواج آسان هم استفاده می‌کنند، جوانان با پر کردن اطلاعاتی که در اکثر موارد هم غیرواقعی است وارد این پایگاه اینترنتی‌‌ها می‌شوند، برای جنس مخالف پیغام می‌فرستند و به این سادگی زمینه آشنایی طرفین فراهم می‌شود.
به باور بعضی از کارشناسان آسیب های اجتماعی ، تعدادی از پایگاه اینترنتی‌های همسریابی از حمایت‌های مالی بعضی اشخاص برخوردارند و در بررسی‌هایی که صورت گرفته ردی از گروه‌های منحرف و کاذب در تشکیل پایگاه اینترنتی‌ها و موسسات همسریابی به‌دست آمده است.
به اعتقاد آنان، این گروه‌های منحرف و غیراخلاقی به بهانه آسان‌سازی ازدواج و همسریابی، محتوا و عکس‌های مستهجن را منتشر می‌کنند و این پایگاه اینترنتی‌ها سبب گسترش فساد و ادبیات مستهجن می‌شوند.
‘ مجید ابهری ‘ کارشناس آسیب شناسی دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:۷۵ درصد از کسانی که به پایگاه اینترنتی های همسریابی مراجعه می کنند از نحوه فعالیت آنها ناراضی بوده و معتقدند که این پایگاه اینترنتی ها به منبعی برای کسب درآمد گردانندگان آنان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه ازدواج به عنوان یکی از محورهای اصلی زندگی هر زن و مرد است ، اظهار داشت :با توجه به اختلاف سلیقه و همچنین اختلاف میان نسل ها که امروزه وجود دارد، جوانان تمایل دارند خودشان شریک زندگی شان را پیدا کنند.
ابهری با تاکید بر اینکه پایگاه اینترنتی های همسریابی تحت نظارت و کنترل هیچ سازمان و نهادی قرار ندارند،ادامه داد: بسیاری از جوانان به سبب کنجکاوی به این پایگاه اینترنتی ها مراجعه می کنند که ۵۰ درصد از آنها بدون رعایت مسائل اخلاقی، ارزش های دینی و اجتماعی در این مسیر حرکت می کنند.
وی تاکید کرد: لازم است وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی امور جوانان اینگونه پایگاه اینترنتی ها را سامان دهی کرده و ضوابط و معیارهایی را تعیین کند.
‘ صدیقه ناظری ‘ آسیب شناس نیز در این زمینه گفت:در پایگاه اینترنتی های همسریابی اطلاعات اشخاص در فرم‌های مخصوص ثبت می‌شود و سپس دختر و پسر به هم معرفی می‌شوند اگر آشنایی آنها با نظارت والدین صورت بگیرد قابل قبول است اما اگر خانواده حذف شود با توجه به فرهنگ مردم ایران که خانواده در جریان ازدواج نقش مهمی دارد بعدها مشکلات بسیاری پیش می‌آید.
وی اظهار داشت:سایت های همسریابی باید توجه داشته باشند که نمی توان دو جوان را بدون درنظر گرفتن خانواده‌هایشان با یکدیگر آشنا کرد،حضور مشاوره خانواده در این زمینه ضروری است.
ناظری ادامه داد:حذف خانواده از فرایند ازدواج و ورود پایگاه اینترنتی های اینترنتی در امر ازدواج تبعات بسیاری را به همراه داشته به طوری که ازدواج های اینترنتی این سنت مقدس را به یک معامله ساده تبدیل کرده است.
به گفته وی ، در حالیکه ازدواج از یک قداست و اهمیت ویژه ای برخوردار است،برای ایجاد یک زندگی مشترک، اشخاص باید با هم صحبت کنند، همدیگر را بشناسند و به تفاهم برسند اما در فضای مجازی چنین فرصت‌هایی وجود ندارد.
ناظری با بیان اینکه بعضی از پایگاه اینترنتی‌های همسریابی اقدام به سوء‌استفاده از جوانان و بویژه زنان می‌کنند، تصریح کرد:بیش از۹۰‌درصد رابطه‌هایی که به شکلی در این پایگاه اینترنتی‌ها ایجاد می‌شود با اهداف جنسی است و اخلاق در بسیاری از موارد در این پایگاه اینترنتی‌ها زیر پا گذاشته می‌شود
وی افزود: شکل این پایگاه اینترنتی‌ها در خارج از کشور هم به صورت دوست‌یابی است نه همسریابی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.
ناظری با اشاره به اینکه تنها وزارت ورزش و جوانان حق نظارت و صدور مجوز برای مراکز همسریابی دارد ، گفت :فریب در ازدواج در محیط سایبری بسیار آسان است زیرا در فضای مجازی اشخاص به راحتی اطلاعات نادرستی را از خود ارائه می‌کنند و حتی یک مرد می‌تواند خود را زن معرفی کند.
به گزارش ایرنا ، وی ادامه داد: دختران بسیاری از طریق پایگاه اینترنتی‌های همسریابی فریب خورده‌اند و با ورود آنها به مراکز خاص زمینه سوء استفاده از آنها فراهم شده است.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.