دوست بن‌سلمان:او از ایران و مردم عربستان می‌ترسد

یک استاد دانشگاه و مخالف دولت سعودی، عدم علنی کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را ترس بن سلمان از ترور خود، آن هم درون کاخ سلطنتی دانست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خانم «مضاوی الرشید» پژوهشگر و معارض عربستانی در یادداشتی نوشت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نه از ترس ایران یا قطر یا ترور به دست مردم عربستان، بلکه از ترس کشته شدنش در داخل کاخ خود، در خصوص سازش با رژیم صهیونیستی تردید دارد.
او در وبسایت میدل‌ایست‌آی نوشت که ترس و وحشت بن سلمان از داخل کاخ خود نشأت می‌گیرد و تاریخ خاندان سعودی پر از درگیری‌های داخلی است و تلاش‌هایی که برای افزایش سطح نفوذ و نقض سنت‌های پیشین صورت می‌گیرد، همواره این اختلافات و درگیری‌ها را شعله‌ورتر کرده است.
الرشید افزود: «بدترین سناریو برای ولی‌عهد سعودی این است که او پادشاهی باشد که اجماع داخل خاندان حاکم را از بین برده و مخالفان خود را تحقیر کند».
او در خصوص مسأله سازش با رژیم صهیونیستی گفت که این موضوع در دایره اختلافات داخلی در میان خاندان حاکم مطرح نیست اما بن سلمان با این کار خشم علیه خود را در داخل کاخ دو چندان خواهد کرد.
 به گفته این استاد دانشگاه، ولی‌عهد عربستان سعودی عجله‌ای برای علنی کردن روابط با رژیم اسرائیل ندارد و تا جایی که می‌تواند، این رابطه را غیر رسمی و غیر علنی باقی نگه می‌دارد، چرا که هزینه‌ علنی کردن آن بسیار بیش از روابط محرمانه است.
مضاوی الرشید افزود: «دولت سعودی به طور عام و شخص بن سلمان به طور خاص فایده زیادی از سازش با اسرائیل خواهند برد، اما به شرطی که علنی نباشد و پرچم اسرائیل در آسمان ریاض برافراشته نشود. دولت سعودی می‌تواند نقش یک کانال یا تسهیل کننده راه برای جذب دیگر کشورهای عربی در محور اسرائیل در منطقه بازی کند.»
این معارض معروف عربستانی در ادامه تأکید کرد که کشورهای سازشگر اخیر با چراغ سبز و حمایت عربستان سعودی اقدام به این کار کرده‌اند، اما ریاض در شرایط فعلی نمی‌خواهد کاری کند که بعنوان حمایت رسمی و علنی از ترامپ تلقی شود، به خصوص اینکه نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی جو بایدن حکایت دارند.
او گفت که علاوه بر این بن سلمان منتظر زمان مناسب برای اعلام علنی سازش است و در این مدت تعداد بیشتری از کشورهای عربی را به اردوگاه سازش جذب می‌کند.
از سوی دیگر به گفته «مضاوی الرشید»، ولی‌عهد سعودی زمانی که سازش با اسرائیل را علنی می‌کند، دلایل بسیاری دارد که از ترور به دست یکی از نزدیکانش هراس داشته باشد، چرا که از زمان به قدرت رسیدنش در سال ۲۰۱۷ او مدام دست به بازداشت و سرکوب رقبا و مخافانش زده است و چه بسا که در آینده بخواهد از دست تعدادی از آن‌ها برای همیشه خلاصی یابد.

الرشید در پایان نوشت که هنوز کسی از میان خاندان حاکم نگفته که بن سلمان خطری برای خانواده سلطنتی است، اما اگر چنین احساسی در میان شاهزادگان ایجاد شود، در آن زمان ولی‌عهد سعودی در شرایطی خطرناکی به سر خواهد برد.

«حییم سبان»، میلیاردر صهیونیست و دوست نزدیک بن‌سلمان که اخیرا با او دیدار داشته است در یکم آبان ماه مدعی شد که ولی‌عهد سعودی به او گفته است که از واکنش ایران و مردم عربستان به عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس می‌ترسد و این اقدام می‌تواند هزینه‌های سیاسی سنگینی در داخل بر او تحمیل کند.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.