دوشن و آتروفی عضلانی ؛شایع ترین بیماری های نوروموسکولار

شنبه ۳ تیر – ۱۰:۳۴:۳۰ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

سرپرست آزمایشگاه مرکز پزشکی خاص خبر داد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-سرپرست آزمایشگاه مرکز پزشکی خاص و عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری با اشاره به این که میزان قابل توجهی از بیماری های عصبی عضله دارای منشا ژنتیکی نیز هستند گفت: تا کنون بیش از ۱۵۰ بیماری نوروموسکولار شناخته شده است که بسیاری از آن ها قابلیت تشخیص قبل از تولد را دارا هستند.
دکتر مسعود هوشمند با بیان این که هرساله کارگاههای آموزشی مختلفی به منظور بررسی  بیماری های ژنتیکی برگزار می شود، عنوان کرد: در این زمینه همکاری هایی با انجمن ها و مراکز تحقیقاتی صورت می پذیرد. امسال نیز به همت انجمن مغز و اعصاب ایران، کارگاه دوروزه ای مختص بیماری های ژنتیکی عضله در حاشیه دومین کنگره  بیماری های نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس برگزار خواهد شد.
وی در این باره توضیح داد: امروز با بیماری های شایعی نظیر دوشن – بکر – اسپینال ماسکولار آتروفی و……. مواجه ایم که لازم است پزشکان ما اطلاعات گسترده تری را در این خصوص کسب کنند و از معلومات خود در راستای تشخیص و درمان صحیح بیمارانشان بهره جویند. طی این کارگاه آخرین دستاوردهای روز دنیا در خصوص مباحث بیماریهای  عصبی عضلانی و ژنتیک ارائه می شود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در پاسخ به این پرسش که چند درصد از بیماری های عصبی منشا ژنتیک دارند اظهار کرد: میزان قابل توجهی از بیماری های عصبی عضله دارای منشا ژنتیکی نیز هستند. تا کنون بیش از ۱۵۰ بیماری نوروماسکولار شناخته شده است که بسیاری از آن ها قابلیت تشخیص قبل از تولد را دارا هستند.
دکتر هوشمند، دوشن و اسپینال ماسکولار آتروفی را از جمله شایع ترین بیماری های نوروموسکولار دانست و عنوان کرد: بیماری دیگری تحت عنوان شارکوت ماری توث نیز وجود دارد که مانند دوشن باعث از کارافتادگی فرد نمی شود اما شاید شایعتر باشند و بیمار می تواند فعالیت اجتماعی داشته باشد. البته ضعف عضلانی بیمار را آزار می دهد.
وی  افزود: این بیماریها به صورت اتوزومال غالب یا مغلوب و یا حتی وابسته به جنس، در جامه شیوع دارد و متاسفانه بسیاری از مبتلایان، درمان آن را جدی نمی گیرند.
سرپرست آزمایشگاه مرکز پزشکی خاص، درباره راهکارهای درمانی و اقدامات تشخیصی این دسته از بیماری ها گفت: اگر تشخیص صحیح در خانواده انجام پذیرد، امکان پیشگیری از بروز بسیاری از این بیماری ها وجود دارد و به خانواده بیمار بوسیله تشخیص قبل از تولدکمک می کند تا بیماری در خانواده بروز مجدد نداشته باشد.
وی افزود: اکنون تحقیق بر روی درمان های جدیدی را آغاز کرده ایم.
دکتر هوشمند همچنین درباره راهکارهای پیشگیری از بروز بیماری های عصبی عضله با منشا ژنتیک گفت: نخستین اقدام ضروری  به منظور پیشگیری از بروز این بیماری مشاوره ژنتیک است. به هر روی انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و قبل از بارداری لازم است.
بر اساس این گزارش، دومین کنگره بیماری های نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس از تاریخ چهارده تا هجدهم تیرماه در مرکز همایش های بین المللی شهرداری تهران و با ایراد سخن از سوی اساتید برجسته داخلی و خارجی و حضور بیش از ۳۰۰ شرکت کننده برگزار می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۳۱۰۳۴۳۰۸۵۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.