دولتمردان مشکلات اقتصادی کشور را شوخی نگیرند

گفت‌وگوی کارشناسان سیاسی با همشهری

ایران > سیاست – گروه سیاسی – امیرحسین صالحی:
تحریم یا سوءمدیریت؟ هر دو مورد در مشکلات معیشتی امروز جامعه به نوبه‌خود اثر‌گذار می باشند؛

شکی نیست که تحریم‌های غرب در مشکلات معیشتی مردم بی‌تأثیر نیستند، اما سوءمدیریت مسئولان و دولتمردان مزید بر سبب شده تا اسب سرکش گرانی‌ها تا جایی پیش بتازد که مراجع عظام و ائمه جمعه کشور نیز در سخنان خود به موضوع گرانی‌ها اشاره کرده و در این‌باره اخطار دهند. رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود مستقیم به این مورد اشاره کردند و از مسئولان خواستند گزارش‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

مدیریت ناکارآمد

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور گفت که تحریم‌ها تأثیری نسبی بر وضعیت معیشت مردم داشته است اما من معتقدم که نوع مدیریت دولت و تیم اقتصادی دستگاه اجرایی کشور تلاش قابل‌توجهی را برای حل مشکلات اقتصادی مردم انجام نداده است؛ البته این بدین معنا نیست که کسی سوء نیتی داشته است بلکه توان تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور کافی نیست. وی در ادامه افزود: گرچه ما ماه‌های آخر دولت فعلی را شاهد هستیم اما باید تأکید کرد که استفاده از نظر کارشناسان خبره اقتصادی می‌تواند در حل بخشی از مشکلات اقتصادی مردم مؤثر باشد؛ معتقدم با توجه به اینکه ما در حال حاضر در هیچ نوع کالای اساسی دچار کمبود قابل‌توجهی نیستیم مردم هم باید در خرید و مصرف رعایت داشته باشندو از اسراف پرهیز کنند.

مردم از مصرف‌گرایی دوری کنند

مرتضی طلایی، دبیرکل جبهه پیشرفت و عدالت نیز با اشاره به سخنان اخیر رهبری درخصوص وضعیت معیشت مردم گفت: مسئولان وظیفه دارند دغدغه‌های رهبری که برخاسته از متن جامعه است را به جای حرف و شعار در عمل رفع کنند، در مقابل این تکلیف مسئولان، مردم نیز وظیفه دارند حداکثر تلاش خود را به‌کار برند تا دغدغه‌های رهبر انقلاب را در مسائل اقتصادی برطرف کنند و از تشریفات و مصرف‌گرایی نیز دوری کنند و شرایط کشور را درک کنند، البته ناگفته نماند که مردم ما در این زمینه بسیار از مسئولان جلوتر می باشند و نمره بالایی را نیز کسب کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه رهبر انقلاب طی پنج سال اخیر عناوین سال‌ها را اقتصادی نامگذاری کردند، اما از سوی مسئولان بیشتر شاهد شعار در این زمینه بودیم تا عمل، اظهار داشت: شعار دادن سبب چنین مسائلی در اقتصاد کشور شده است و طبیعی است اگر در سال‌های آینده نیز برای اصلاح امور اقدام درستی صورت نگیرد عواقب آن گریبانگیر مردم خواهد شد.

مجتبی شاکری، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران نیز با اشاره به تحریم‌ها و اثر آن روی معیشت مردم اظهار داشت: مسئله تحریم‌ها و پروژه‌ای که اوباما دنبال می‌کرد بنا به گزارش خود آنها اثر چندانی نداشته است و فرصت و زمانی هم که داشتند دو‌ماه قبل به پایان رسیده است، آنها فکر می‌کردند که بدنه اجتماعی با این تحریم‌ها و فشارها اقدام به شورش و نارضایتی خواهد کرد اما راهپیمایی ۲۲بهمن نشان داد که مردم آگاهی و بلوغ لازم را برای شناسایی دشمنی و کینه‌ها دارند و اگرچه فشارهای اقتصادی بسیار است اما آنها سرسختانه پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند.

فهم نادرست از اقتصاد

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی نیز در همین راستا در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: اگرچه تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران طی چند سال اخیر رخ داده است اما نظرات کارشناسی نشان می‌دهد که سهم این تحریم‌ها آنقدر بسیار نیست و بیشتر مسائل اقتصادی کشور که سببات نارضایتی مردم و مسئولان عالی رتبه نظام را در برداشته است به‌خاطر نبود تدابیر درست و فهم صحیح از اقتصاد است. او گفت که مسئولان وظیفه دارند در این مدت باقیمانده از دوران مسئولیتشان از هر نوع بی‌تدبیری در حوزه اقتصادی پرهیز کنند.

حسن بیادی به شعار سال۹۱ اشاره کرد و گفت که رهبر معظم انقلاب با انتخاب عنوانی اقتصادی برای سال۹۱ پیش‌بینی چنین روز‌هایی را می‌کردند اما مسئولان، مسائل اقتصادی را شوخی گرفتند، همانطور که تحریم‌ها را کاغذپاره نامیدند. بیادی اظهار داشت: با این شرایط ضرر اصلی را مردم می‌کنند چرا که آنها سرجای خود می باشند و حقوق‌های دولتی خود را دریافت می‌کنند و این بی‌توجهی به‌نظرات رهبری قطعا عواقب اخروی نیز برای مسئولان خواهد داشت.

او افزود: مردم با حضور خود در راهپیمایی ۲۲بهمن به پیام رهبری ندای مثبت دادند و تا‌کنون بیشترین همراهی را مردم داشته‌اند اما دستگاه‌های مسئول اقتصاد کشور اقتصاد مقاومتی را به شوخی گرفته‌اند. عضو شورای شهر تهران با اشاره به شعارگرایی مسئولان تأکید کرد که این شعارگرایی‌ به‌دلیل عدم‌وجود حزب است و وقتی تصمیمات دستگاه‌های اجرایی را فرد اتخاذ کند شاهد خواهیم بود که شعار جای عمل را خواهد گرفت.

مجلس چه کار کرد

مسائل اقتصادی و توجه به مشکلات معیشتی مردم البته که تنها در حوزه دولت و دستگاه‌های اجرایی نیست و دستگاه قانونگذاری نیز در این زمینه وظایفی برعهده داشته و دارد.حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس در همین راستا معتقد است که مجلس تا‌کنون توانسته با تدوین قوانین و سازوکارهای مناسب و همچنین نظارت‌های خود مشکلات اقتصادی را تا حدودی بهبود بخشد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جلوگیری از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.