دولتی‌ها ملزم به استفاده از IR. شدند

وزیر ارتباطات طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: استفاده از پسوند دامنه کشوری “ir.” در کلیه وب‌سایت‌ها، پورتال‌ها دستگاه مرکزی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات تابعه دستگاه‌های اجرائی با رعایت مواردی اجباری است.
به گزارش فارس، رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ارسال نامه‌ای به تمامی دستگاه‌‌های اجرایی، استفاده از پسوندهای‌ غیر از ir. برای پورتال‌های اجرایی را ممنوع اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، در این بخش نامه که با عنوان ” بخش نامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی” تنظیم شده، آمده است:
با توجه به ماده (۴۶) قانون برنامه پنجم توسعه، این وزارت مکلف به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور می‌باشد. در این راستا ضروری است دستور فرمایید کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آن دستگاه نسبت به انجام موارد ذیل اقدام لازم را به عمل آورند:

۱ـ استفاده از پسوند دامنه کشوری “.ir” در کلیه وب‌سایت‌ها، پورتال‌ها دستگاه مرکزی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات تابعه با رعایت موارد ذیل اجباری است:
۱ـ۱ـ وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل و سازمان‌هاو ادارات تابعه آنها با پسوند “.gov.ir
1ـ۲ـ سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی مانند شهرداری‌ها، انجمن‌ها و غیره با پسوند “.org.ir”
1ـ۳ـ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با پسوند “.ac.ir”
1ـ۴ـ مدارس با پسوند “.sch.ir”
2ـ بدیهی است استفاده از پسوندهای عمومی نظیر .org.com و… برای دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به عنوان پسوند اصلی ممنوع است و در صورت ثبت دامنه‌های فوق باید به دامنه اصی مطابق مشخصات بند ۱ منتقل شود.
۳ـ ضروری است میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق در داخل کشور انجام گیرد و مدیران وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها با مراجعه به سایت ثبت دامنه‌های کشوری (www.nic.ir) علاوه بر ثبت nsهای اینترنتی، نسبت به ثبت nsهای اینترانتی اقدام نمایند.
۴ـ در صورتی که میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق به صورت داخلی و توسط خود دستگاه انجام می‌شود، لازم است نسبت به اتصال مرکز داده خود به شبکه ملی اطلاعات از طریق لینک اینترانتی اقدام نمایید. در غیر این صورت مراکز داده داخلی این موضوع را انجام خواهند داد.
مسئولان فناوری اطلاعات دستگاه‌ها به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سازمان فناوری اطلاعات ایران (معاونت توسعه و مدیریت شبکه) مراجعه نمایند.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.