دولت آرامش را به بازار برگرداند / افزایش نرخ مرجع باعث تلاطم بازار می‌شود

چکیده: دبیرکل انجمن اسلامی اصناف و بازار خواستار بازگرداندن آرامش به قیمت‌های بازار شدو گفت: زمزمه‌های تغییر نرخ ارز مرجع باعث افزایش قیمت‌‌ها در بازار می‌شود.

احمد کریمی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در چند ماه اخیر گفت: آنچه که اکنون شاهدش هستیم توسط دولت ایجاد شده است وتنها راهکار برطرف شدن این التهاب نظارت بر عملکرد دولت است و بیش از آن نمی توان از دولت توقع داشت.

دبیرکل انجمن اسلامی اصناف و بازار ادامه داد: درست است که ایران در یک شرایط ویژه تحریمی به سر می برد ولی باید اذعان داشت که به اندازه تقاضای موجود ارز وجود دارد و تنها نظارت بر کارهای دولت می تواند موجب باز گرداندن آرامش به بازار ملتهب شود.

کریمی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که باید مورد بازنگری قرار گیرد مسائل مربوط به تقاضاهای ارز است زیرا در بسیاری از مواردممکن است تقاضا وجود داشته باشد،اما ضروری نیست، مانند سفرهای خارجی و امثال این موارد که باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شرایط به گونه ای شده است که ممکن است اسنادی محکمی مبنی بر تقاضای ارز به دولت ارائه شود اما درواقع این ارز در مسیرهای دیگری استفاده می شود و یا به عنوان یک کالای سرمایه ای همانند طلا و سکه با آن برخورد می شود.

دبیرکل انجمن اسلامی اصناف و بازار گفت: متاسفانه مردم به دولت اطمینان ندارند و هر بار که اعلام می کند ارز موجود است، اما به دلیل یک اقدام نادرست و زمانی که بازار نیاز به ارز داشت ارز را وارد بازار نکردند و این شائبه ایجاد شد که دولت ارز ندارد و نمی تواند تقاضاها را پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای آنکه بتواند این اعتماد را برای بار مجدد کسب کند باید به قول های ارزی که می دهد عمل کند و جوابگوی نیازهای واقعی مردم باشد.

کریمی تصریح کرد: هم اکنون بخش اعظمی از مردم ممکن است نیازی به دلار نداشته باشند اما چون فکر می کنند دلار در بازار کم است تصمیم می گیرند تا ریال خود را تبدیل به دلار کنند غافل از اینکه این کار ارزش پول ملی را کاهش می دهد.

وی ادامه داد:این یک تقاضای کاذب و غیر قابل کنترل است و کسانی که اینکار را انجام می‌دهند آینده خود را به خطر می اندازند، زیرا نظامی که برایش زحمت های زیادی کشیده شده به مضیغه می افتد.

دبیرکل انجمن اسلامی اصناف و بازار ادامه داد: اینکه بخواهیم نرخ ارز را که قیمت واقعی آن بسیار پایین تر از میزانی است که اکنون در بازار رد و بدل می شود به حالت قبلی بازگردانیم کار یک ماه و دوماه کافی نیست، به همین دلیل تنها در شرایط فعلی باید آرامش را به بازار برگرداند و این نکته را اعلام کرد که ارز نمی تواند کالا باشد و از آن برای سرمایه گذاری استفاده کرد.

کریمی تصریح کرد: کارشناسان خبره باید با هم همفکری کنند و به یک جمع بندی برسند و از طرفی نیز دولت بیاید و به این نظرات عمل کند تا بتواند نرخ ارز را به حالت قبلی باز گرداند.

وی اظهار داشت: دولت مسبب افزایش نرخ ارز شد و می توان برای اثبات این مدعی روند افزایش و علل افزایش نرخ ارز را بررسی کرد به عنوان مثال چه کسی بود نرخ ارز مرجع را که تنها کمی بیشتر از هزار تومان بود تغییر دارد و با یک افزایش بیش از ۲۰۰تومانی به نرخ ۱۲۲۶ تومان رساند و هم اکنون نیز شنیده می شود قرار است نرخ ارز مرجع را به بیش از این مقدار نیز برسانند که خود این حرف موجب افزایش نرخ ارز دربازار می شود.

کریمی تصریح کرد: البته یکی دیگر از مواردی که موجب افزایش نرخ ارز در بازار شده است دامن زدن به نرخ هایی است که دشمنان خارجی نظام اعلام می کنند و مردم نیز این نرخ ها را باور می کنند به همین دلیل باید دستگاه های اطلاعاتی در این باره نیز فکری کنند.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.