دولت اراده کند واردات برنج متوقف می شود


دولت اراده کند واردات برنج متوقف می شود

۱۳:۵۳ (یکشنبه ۱۸ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در واکنش به توزیع برنج خارجی در شمال کشور، گفت:اگر اراده جدی در بدنه سیستم وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت وجود داشته باشد، نهتنها کمبود برنج در کشور نخواهیم داشت بلکه نیازی به واردات این محصول نیز نخواهد بود.

مهرداد بائوج لاهوتی افزود: در حال حاضرمصرف برنج سالانه کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که از این رقم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن توسط کشاورزان ایرانی تولید و ما بقی نیز به دلیل تنظیم بازار، از خارج از مرزها وارد کشور می شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر اراده جدی در بدنه سیستم وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت وجود داشته باشد، کمبود برنج در کشور نخواهیم داشت و نیازی به واردات این محصول نیز وجود ندارد.

عضوکمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:نبود نظارت های صحیح و همین طور مشخص نبودن متولی در زمینه واردات محصولات کشاورزی به کشور، به توزیع و فروش برنج در شمال کشور منجر شده که وزارتخانه های مسئول باید در این خصوص پاسخگو باشند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بخشی از مزارع برنج در منطقه شمال کشور به دلیل خریدهای نامناسب تولیدات از برنجکاران و نگرانی هایی همواره دراین زمینه وجود دارد، زیر کشت نمی رود که این مسئله باعث شده تا در سال حدود ۵۰۰ هزار تن برنج از خارج وارد کشور شود.

لاهوتی تصریح کرد: مدیریت مناسب در خصوص تولید محصولی مانند برنج و محل توزیع آن، کشور را از واردات این محصول بی نیاز کرده و کشاورزان را نیز نسبت به کاشت محصولات بیشتر ترغیب می کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهارداشت: درهفته گذشته دو فوریت طرح انتزاع اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی در صحن علنی به تصویب رسید که با تصویب کامل آن توسط نمایندگان قسمت عمده‌ای از مشکلات بخش کشاورزی که مهمترین آن نبود مدیریت شایسته و کارآمد در آن است، مرتفع شده و خلاء های قانونی نیز برطرف خواهد شد.

وی به مواردی از طرح انتزاع اختیارات و وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی اشاره و تصریح کرد: بر اساس این طرح ریاست مجمع بانک کشاورزی که در حال حاضر در اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی است، به وزیر جهاد کشاورزی واگذارمی شود و نیزاختیار تعرفه گذاری برای واردات محصولات کشاورزی وهمین طور صدورمجوز برای واردات این محصولات نیزبرعهده وزارتخانه مذکور قرارخواهد گرفت.

به اعتقاد لاهوتی تصویب نهایی‌این طرح بسیاری ازمشکلات بخش کشاورزی را کاسته ودرتعدیل قیمت این محصولات در بازارنیزموثر است.

نماینده مردم لنگرود مجلس یادآور شد: ۷۵درصد سطح زیرکشت استان گیلان برنج است و این محصول نه تنها در کشور بلکه در دنیا منحصر به فرد است


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.