دولت از هرطرح و نظری که به نجات دریاچه ارومیه منتهی شود، استقبال می‌کند

۱۸م آذر ،

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت برای حل بحران آبی دریاچه ارومیه ضمن تصویب طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ با اعتبارات کلان، از هرگونه طرح و نظری که به نجات این پهنه آبی منتهی شود، استقبال می‌کند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمدرضا رحیمی امروز(شنبه) در جریان سفر به آذربایجان غربی در کنفرانس بین المللی «دریاچه ارومیه،چالشها و راهکارها» تاکید کرد: باتوجه به شرایط حاد محیط زیست دریاچه ارومیه که تقریباً از ۱۵ سال قبل آغاز شده، سازمان حفاظت محیط زیست درقالب طرح بین المللی و ملی حفاظت از تالابهای ایران با همکاری دستگاه های مختلف دولتی در سطح ملی و استانهای واقع در حوضه آبخیز دریاچه نسبت به تدوین برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت زیست بومی اقدام نموده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه های دولت برای نجات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دولت برای احیای این دریاچه پروژه های اضطراری کوتاه مدت و میان مدت تصویب کرده که عملیات اجرایی طرحهای کوتاه مدت به اتمام رسیده و پروژه های میان مدت نیز درحال اتمام است.

رحیمی افزود: براساس این مصوبات، ضمن توقف سد سازی و توسعه اراضی کشاورزی در حوضچه این پهنه آبی، از سال قبل بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای لایروبی و انتقال آب رودخانه ها به دریاچه هزینه شده و ‌با اقدامات اولیه انجام گرفته در حوضه آبریز دریاچه، میزان آب ورودی در سال جاری به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که با این اقدام به نحو قابل ملاحظه ای از کاهش ارتفاع آب دریاچه پیشگیری شده است.

وی اعطای تسهیلات بانکی برای ‌اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار و تحویل حجمی آب در ۱۰ هزار هکتار از اراضی دشت زرینه رود میاندوآب را از دیگر طرح های در دست اجرا برشمرد و گفت: نظر به شرایط بحرانی دریاچه،دولت برنامه مدیریت جامعی را نصویب کرد که بر اساس آن یک نهاد ملی تحت عنوان ستاد اجرایی مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور و دبیری ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به برخی از نتایج بدست آمده از ستاد مذکور در راستای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: یکی از تصمیمات ستاد، توافق جهت در نظر گرفتن حدود ۳ میلیارد مترمکعب حداقل نیاز آبی سالانه دریاچه به عنوان عدد مبنای تصمیم گیریهای مدیریتی و برنامه ریزیهای مرتبط بود.

رحیمی از تصویب ۱۲طرح اضطراری با بودجه ۴۷ میلیارد ریال، ۲۴ طرح اولویت دار پنج ساله و طرح افزایش راندمان مصرف آب کشاورزی به عنوان دیگر تصمیمات ستاد یاد کرد و اظهار داشت: به منظور تامین اعتبار مورد نیاز طرحهای ۲۴گانه اولویت دار در راستای اجرای برنامه مدیریت و تامین حقابه دریاچه، هماهنگی لازم با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به عمل آمد.

وی ادامه داد:در جلسات ستاد اجرایی مدیریت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه همچنین برمبنا قرارگرفتن برنامه مدیریت جامع دریاچه در کلیه اقدامات اجرایی مرتبط حوضه بطور ویژه تاکید شد و ضمن جلوگیری از توسعه کمی کشاورزی در حوضه آبخیز دریاچه، ممنوعیت تخصیص جدید در حوضه آبخیز دریاچه و عدم ایجاد حقابه جدید به تصویب رسید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ارزشها و کارکردهای فراوان، سبب اهمیت و اعتبار این دریاچه شده، تصریح کرد: یکی از مهم ترین ارزشهای آن تعدیل آب و هوای منطقه می باشد زیرا سطح وسیع دریاچه کمک زیادی به تعدیل ‌رطوبت و درجه حرارت کرده و منطقه را به مکان مناسبی برای کشاورزی تبدیل نموده است، ضمن آنکه رطوبت موجود در هوا نیز از تولید و پخش گرد و خاک جلوگیری می کند.

رحیمی تاکید کرد: نابودی این حوضه، که در عرصه بین المللی نیز به عنوان یکی از ذخیره‌گاه های زیست ‌کره یونسکو معرفی شده، بر اکوسیستم جهان تاثیر می‌گذارد و اگر از بین برود کشورهای همسایه هم به لحاظ آب وهوایی آسیب جدی خواهند دید.

وی حمایت از تنوع زیستی که در اکوسیستمهای آبی و خشکی این دریاچه زیست می کنند را از دیگر ارزشهای آن دانست و افزود: از جمله آنها می توان به هزاران قطعه انواع گونه های پرندگان اشاره کرد که مرحله ای از دوره زیستی خود را در این منطقه می گذرانند و گونه های دیگری از قبیل گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش نیز در جزایر این دریاچه زیست می کنند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: بحث گردشگری و درمانی آب و لجن، یکی دیگر از مهمترین ارزشهای دریاچه است که درگذشته بخاطر چشم اندازهای زیبا و مشهور و نیز خواص درمانی، هرساله هزاران نفر جهت استفاده از زیبایی ها و شنا در آب شور به سواحل این پهنه آبی مسافرت می نمودند.

رحیمی در ادامه از تمامی کارشناسان، جامعه علمی ودانشگاهی، صاحبنظران و دوستداران محیط زیست خواست ، برای برون رفت از وضعیت فعلی دریاچه، نظرات و راهکارهای علمی و عملی خود را ارائه کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از همه نمایندگان استان آذربایجان غربی و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست برای تصویب بودجه ویژه برای دریاچه ارومیه که دولت در لایحه لحاظ خواهد کرد کمک های لازم را انجام دهند .

وی اظهار امیدواری کرد برگزاری این همایش مانع نابودی این اکوتوریسم طبیعی و نیز راهگشای احیای دریاچه باشد و مقالات علمی و کارشناسی ارائه شده درجهت حل مسائل و مشکلات این حوضه آبخیز طبیعی مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.