دولت اسپانیا، “بانکیا” را ملی می‌کند

جام جم آنلاین: در پی بحران جدید بانکی در اسپانیا، دولت این کشور از تصمیم خود برای ملی کردن “بانکیا”، چهارمین بانک این کشور خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، بر اساس این تصمیم، چهار و نیم میلیارد یورو بدهی این بانک به دولت به اوراق بهادار تبدیل می شود و به این ترتیب دولت اسپانیا ۴۵ درصد سهام بانکیا را در اختیار خواهد داشت.

علاوه بر این، ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور تاکید کرده است که در صورت لزوم از تزریق پول بیشتر برای نجات نظام بانکی از ورشکستگی تردید نخواهد کرد. دولت اسگانیا پیش از این پانزده میلیارد یورو پول به نظام بانکی این کشور تزریق کرده بود.

این بانک از روز یازدهم می ملی خواهد شد که البته ۵۵ درصد آن کماکان متعلق به بخش خصوصی باقی می ماند. بانکیا می تواند این میزان بدهی را طی پنج سال به دولت بازگرداند.

سقوط بانکیا که بخش اعظم سرمایه گذاری‌ها در بخش مسکن اسپانیا را در اختیار دارد می تواند موج بحران در بازارهای مسکن را نیز به دنبال داشته باشد.

اعلام ملی کردن بانکیا، همچنین می تواند اندکی آرامش را به بورس مادرید بازگرداند. شاخص های این بورس که یکی از بازارهای مالی مهم اروپاست، روز چهارشنبه و در پی انتشار اخبار وضعیت متزلزل این بانک، به پایین ترین حد خود طی ۹ سال گذشته یعنی ۷ درصد سقوط کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.