دولت تازه پاکستان به خط لوله گاز صلح بودجه اختصاص نداد!

۲۵خردادماه،

دولت منتخب تازه پاکستان اولین بودجه تازه این کشور را اعلام کرد که در آن برای پروژه خط لوله گاز طبیعی ایران و پاکستان(آی- پی) بودجه‌ای تخصیص نیافته است!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دولت منتخب تازه پاکستان اولین بودجه تازه این کشور را اعلام کرد که در آن برای خرید دو نیروگاه برق هسته‌یی تازه از چین بودجه تخصیص داده شده اما برای پروژه خط لوله گاز طبیعی ایران و پاکستان بودجه‌ای تخصیص نیافته است.

به گزارش روزنامه مک کلاچی، نواز شریف اول وزیر تازه پاکستان با تخصیص ندادن بودجه به پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان از درگیری دیپلماتیک احتمالی با آمریکا اجتناب کرده است.

آمریکا اخطار داده بود که در صورت احداث خط لوله ایران و پاکستان تحریم‌هایی را علیه پاکستان وضع خواهد کرد. همچنین شهباز شریف برادر و معاون نواز شریف و سر وزیر استان پنجاب از این توافق به عنوان یک دام برای دولت تازه پاکستان انتقاد کرده است.

بودجه ۳۵٫۵ میلیارد دلاری پاکستان که توسط اسحاق دار وزیر دارایی تازه پاکستان به پارلمان این کشور اعلام شد نشان می دهد که دولت تازه این کشور طرح نواز شریف را برای حل مشکل کمبود برق در کشور دنبال خواهد کرد.

اسحاق دار گفت: مشکل کمبود برق سبب کاهش رشد اقتصادی پاکستان به میزان دو درصد در سال مالی جاری که ۳۰ ژوئن به پایان می‌رسد شده است.

بودجه تازه اعلام شده از سوی وزیر دارایی پاکستان سبب خواهد شد که نیروگاه‌های تولید برق در این کشور از نفت و گاز وارداتی گرانقیمت به سمت زغال سنگ ارزان‌تر موجود در ذخایر توسعه نیافته استان جنوبی سند در پاکستان بروند. همچنین مابقی انرژی مورد نیاز نیروگاه‌ها احتمالا از معادن عظیم هند تامین خواهد شد. هند به عنوان دشمن سنتی پاکستان از زمان جدایی دو کشور در سال ۱۹۴۷ تاکنون دو بار با این کشور وارد جنگ شده است.

این دو کشور چند روز پیش گفت‌وگوهایی را در رابطه با واردات احتمالی برق از هند از طریق کابل‌های مرزی نزدیک شهر لاهور پاکستان انجام دادند.

در بودجه پاکستان همچنین رقمی در حدود ۴۳۰ میلیون دلار برای خرید دو نیروگاه برق هسته یی تازه از چین (پروژه‌ای که آمریکا و هند مخالف آن می باشند) اختصاص داده شده است. آمریکا و هند هر دو در نشست گروه تامین کنندگان هسته‌یی که یکی از گروه‌های بین المللی فعال در زمینه جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌یی است مخالف خرید این دو نیروگاه توسط پاکستان از چین می باشند.

اما این در حالی است که پاکستان تاکید دارد این نیروگاه‌ها به برنامه تسلیحات هسته‌یی پاکستان ارتباطی ندارند و به طور مرتب توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بازرسی قرار می گیرند.

براساس برآوردهای تحلیلگران غربی، پاکستان حدود ۸۰ تا ۱۲۰ سلاح هسته‌یی در اختیار دارد.

یک وزیر کابینه پاکستان که خواست نامش فاش نشود خط لوله گاز ایران به طور کامل کنار گذاشته نشده است که تا حد بسیاری به سبب پرداخت جرایم احتمالی به ایران مربوط است. در عوض دولت تازه پاکستان برای دریافت تخفیف از ایران براساس قیمت زغال سنگ تلاش خواهد کرد.

تحلیلگران همچنین می گویند: نواز شریف به سبب روابط خوب با عربستان سعودی از پیشبرد پروژه خط لوله گاز با ایران اجتناب خواهد کرد. شریف پس از سرنگونی‌اش توسط پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ حدود شش سال را در عربستان در تبعید سپری کرد و خاندن سعودی برای آزادی وی از زندان در پاکستان میانجی‌گری کرده بود.

رسانه های پاکستانی گزارش داده‌اند که دولت نواز شریف در ماه قبل بی سروصدا در حال گفت‌وگو با عربستان برای دریافت مستمر نفت و فرآورده‌های نفتی پالایش شده براساس دوره های بازپرداخت طولانی مدت بوده است. اقدامی که به شکل قابل توجهی سبب کاهش فشار روی وزارت دارایی این کشور خواهد شد. وزارت دارایی پاکستان کسری بودجه بی سابقه ۸٫۵ درصد در سال مالی جاری اعلام کرده است.

تحلیلگران می گویند پیشنهادهای تازه انرژی به برنامه نواز شریف برای متمرکز ماندن روی حل مشکلات در داخل بستگی دارد. آن ها انتظار دارند که وی به اتخاذ سیاست‌های متفاوت از آنچه که مورد توجه ارتش پاکستان است ادامه دهد. ارتش پاکستان به دنبال استراتژی بلند پروازانه دخالت در امور افغانستان است.

حبیب اکرم سردبیر نشریه دنیا در لاهور پاکستان گفت: شریف مردی است که مسائل را به شکل بسیار ساده‌ای می نگرد. وی به طور کامل روی حل مشکلات داخلی پاکستان متمرکز است و معتقد است تحولات افغانستان مشکلاتی می باشند که تا زمانی که خشونت در آنجا به پاکستان کشیده نشود، به این کشور ارتباطی ندارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.