دولت مصر با ظرفیت فراجناحی و رویکرد منعطف در صیانت از دستاوردهای بیداری اسلامی عمل کند

فروردین ۱۴۰۳

” رضا طلایی‌نیک “در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد نقش بیداری اسلامی در تحولات مصر و عاقبت مرسی، گفت: مصر از یک خلاء بزرگ راهبردی در مدیریت پس از انقلاب مواجه است بنابراین فقدان رهبری کارآمد در چالش‌های یک سال اخیر موثر بوده است.

وی افزود: فقدان رهبری نافذ در مدیریت بیداری اسلامی در مصر، به آسیب‌پذیری سیاسی منجر شده و مخالفان بیداری اسلامی در داخل و خارج این کشور از ضعف رهبری، در تحولات این کشور سوء استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: درگیر کردن مصر با تنش‌های سیاسی، مذهبی، اقتصادی و نیز فرآیند گذار از دوران دیکتاتوری سابق، چالش‌های اصلی این کشور است که باید گروه‌های اسلامی و دولت مصر با ظرفیت فراجناحی و با رویکرد منعطف در صیانت از دستاوردهای بیداری اسلامی عمل کنند.

طلایی‌نیک اظهارداشت: بهره‌برداران اصلی در قوت گرفتن جریانات تکفیری و درگیری‌های سیاسی مصر، صهیونیست‌ها و حامیان مبارک خواهند بود.

وی افزود: مخالفان بیداری اسلامی در داخل و خارج مصر از هر نقطه ضعفی برای انحراف و تضعیف قیام مردم استفاده می‌کنند بنابراین استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های دینی و سیاسی با کنار گذاشتن تعصبات غیرمنطقی برای گروه‌های اسلام‌گرای این کشور یک نیاز است.

این کارشناس مسائل راهبردی ادامه داد: برخی واکنش‌های تعصبی و بی‌تفاوتی نسبت به منتقدان و برخی از وقایع مصر، از نقاط ضعف دولت و شخص مرسی است که زمینه موج‌سازی و اختلافات داخلی و فشارهای خارجی را افزایش می‌دهد.

طلایی‌نیک اظهارداشت: برخی بی‌تفاوتی‌ها و رویکردهای تعصبی در حمله به شیعیان و به ویژه شهادت شیخ شحانه، علاوه بر سایر مسائل، به اتحاد بیداری اسلامی در مصر آسیب می‌زند که باید در صیانت از قیام اسلامی در این کشور، رهبران اخوان‌المسلمین و سایر گروه‌ها تلاش کنند.

طلایی نیک تصریح کرد: در استفاده از ظرفیت‌های ارتش و سایر بخش‌های حکومتی، دولت مصر باید از تجربیات انقلاب‌هایی مانند انقلاب اسلامی ایران استفاده کند چرا که الگوگیری از تجارب انقلاب اسلامی کشورمان، برای برون رفت از تهدیدات داخلی و سیاسی در مصر بسیار مفید است.

وی تاکید کرد: آمریکا، غرب و کشورهای مرتجع منطقه در کمین انحراف و انسداد بیداری اسلامی در مصر می باشند که باید انقلابیون و رهبران اسلامی و سیاسی این کشور با درک آسیب‌های داخلی و خارجی با هرج و مرج، تحرکات سیاسی و مذهبی، مقابله مدبرانه و هماهنگی داشته باشد.

این کارشناس مسائل راهبردی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ادامه روند تحولات مصر، عاقبت مرسی در راستای نوع رفتار وی و اخوان‌المسلمین با مخالفان و مدیریت تنش‌ها و چالش‌های سیاسی این کشور رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.