دولت میانمار شریک جنایت علیه مسلمانان/ جامعه بین الملل وارد عمل شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در نشست علمی بررسی ابعاد حقوقی و بین المللی کشتار دسته جمعی مسلمانان میانمار و مسوولیت جامعه بین المللی، ‘علیرضا دیهیم’ استاد دانشگاه رضوی گفت: در میانمار تعدادی مسلمان کشته شده اند و تردیدی نیست گروهی آن را ساماندهی کرده اند از این رو دولت میانمار هم در حمایت و هم در کوتاهی از پیشگیری متهم است.

وی جنایت صورت گرفته در میانمار را مصداق بخش ابتدایی ماده هفت منشور سازمان ملل متحد دانست و ادامه داد: در میانمار هم اتفاقی که در یوگسلاوی سابق رخ داد، تکرار شد و دولت میانمار نه تنها رفتار تبعیض آمیز علیه مسلمانان داشته، بلکه تحریک کننده هم بوده است.

این استاد حقوق بین الملل، رفتار دولت میانمار با مسلمانان به عنوان تبعه درجه ۳ را عامل تقویت نفرت بودیست ها نسبت به مسلمانان دانست و اضافه کرد: این نفرت مورد تایید دولت میانمار بوده و در این صورت می توان گفت که جنایت علیه بشریت رخ داده است.

‘بهرام مستقیمی’ دیگر کارشناس این نشست بود که با بیان مسوولیت ذاتی دولت در تامین امنیت تمام مردم ساکن در سرزمین تحت صلاحیتش، گفت: اگر فرض شود که عده ای کارگزار به صورت خودسر مرتکب چنین عملی شده اند، دولت موظف است با خاطیان برخورد کند وگرنه دولت به مسوولیت خود عمل نکرده است.

وی حمله دسته جمعی به کاروان زایران بیت الله الحرام میانمار را نشان دهنده سازماندهی بودن آن دانست و توضیح داد: آن چه که با تحریک و برنامه ریزی به قصد ضرر رساندن به مسلمانان صورت گرفته، بیش از جنایت است.

این استاد دانشگاه تهران، مجازات خاطی که به هر دلیل مرتکب این جنایت شده اند را مهم دانست و تصریح کرد: اگر دولت میانمار قادر به انجام چنین کاری نیست، به عنوان دولت درمانده معرفی و باید جامعه بین المللی برای کنترل اوضاع وارد عمل شود.

‘توکل حبیب زاده’ هم درباره مسوولیت دولت میانمار با تاکید بر این که دولت در این جنایت شریک است، اظهار کرد: وقتی دولت میانمار اجازه نمی دهد مسلمانان آموزش متوسطه داشته باشند، آن ها را به کار اجباری می گمارند، اجازه خروج از منطقه سکونت خود نمی دهند و مناطقی را به عنوان مناطق عاری از مسلمانان معرفی می کنند، تبعیض را رواج داده و عملا شریک در جرم است.

وی با اشاره به کنوانسیون های متعدد بین المللی نظیر کنوانسیون حقوق ملل و کنوانسیون ۱۹۴۹ نتیجه گرفت که دولت میانمار مرتکب نقض حقوق بشر شده است.

** کشتار مسلمانان میانمار نقض حقوق بشر نیست، نقض حقوق بشردوستانه است

استاد دانشگاه رضوی اقدامات انجام شده در میانمار را نقض حقوق بشر دوستانه دانست و با مقایسه آن چه که در دارفور سودان و لیبی رخ داد، گفت: در موضوع کشتار مسلمانان میانمار فقط کمیسیون حقوق بشر مسوولیت ندارد، بلکه شورای امنیت نیز مسوول است و باید وارد عمل شود.

‘علیرضا دیهیم’ سکوت شورای امنیت در این مساله را نشان حمایت آمریکا از اقدام علیه حقوق بشر دوستانه دانست و اضافه کرد: در میانمار نسل کشی رخ داده است و گزارش گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر بر این موضوع دلالت دارد.

در ادامه این نشست، ‘اسد اردلان’ پژوهشگر حقوق و روابط بین الملل درباره نقش سازمان های بین المللی در جلوگیری از این جنایت گفت: گروه همکاری کشورهای اسلامی، آ.سه.آن و مانند آن ها می توانند با موضع گیری علیه نقض حقوق بشردوستانه، دولت میانمار را مجبور به پاسخگویی در برابر جامعه بین المللی کند.

وی همچنین به نقش رسانه ها در انتقال مواضع دولت ها در قبال این جنایت اشاره کرد و ادامه داد: فضا سازی رسانه ها برای وادار کردن دولت میانماربه منظور ورود خبرنگاران و گروه های حقیقت یاب به منطقه لازم است.

**کشتار مسلمانان در میانمار، لطمه به ارزش های انسانی است و اثر بین المللی دارد

‘بهرام مستقیمی’ با بیان این که جنایت در میانمار به بخشی از جامعه بین الملل که قرابت مذهبی با کشته شدگان و آوارگان دارد، لطمه وارد کرده است، گفت: آن چه که اتفاق افتاده است صلح را به خطر انداخته و در این صورت هر کشور عضو سازمان ملل متحد می تواند در شورای امنیت طرح مساله کند.

** برخوردهای تبعیض آمیز غرب

‘توکل حبیب زاده’ با طرح این سووال که اگر اتفاقی نظیر کشتار مسلمانان میانمار برای مسیحیت رخ می داد، واکنش جامعه جهانی به ویژه غرب نظیر واکنش فعلی آن ها بود، اضافه کرد: در این شرایط مسوولیت کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی سنگین تر است.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع)، با انتقاد از سایت وزارت امور خارجه در عدم اطلاع رسانی به موقع نسبت به شرایط میانمار و مسلمانان آن، ادامه داد: اطلاعات به اندازه کافی وجود ندارد و این وظیفه سازمان همکاری کشورهای اسلامی است تا برای طرح موضوع در شورای امنیت وارد عمل شود.

** کمیسیون حقوق بشر اسلامی به عنوان یک سازمان مردم نهاد، وارد عمل شود

‘علیرضا دیهیم’ با تاکید بر لزوم استفاده از ساختارهای حقوق بشری، بیان کرد: هم می توان از روش شکایت استفاده کرد و هم از طریق تشکیل نهادهای حقوق بشری می توان به دو صورت شفاهی یا کتبی در کمیسیون حقوق بشر طرح موضوع کرد.

‘بهرام مستقیمی’ نیز به استفاده از فناوری های امروزی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: طرح موضوع در اینترنت و عرض حال هایی برای محکومیت این فاجعه از سوی

افکار عمومی اقدامی است که می تواند شرایط ورود جامعه بین المللی را فراهم آورد.

این نشست به همت کمیسیون حقوق بشر اسلامی جمهوری اسلامی ایران که یک سازمان مردم نهاد است، تشکیل شد.

اجتمام*۱۴۲۹**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۷۵۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.