دولت نهم و دهم ۵ برابر دولتهای قبل از خود اسکناس چاپ کرد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

میزان اسکناس و مسکوک انتشار یافته طی سال ۸۴ تا بهار ۹۱ معادل ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است بانک مرکزی با انتشار یافتن قطره چکانی اطلاعات و گزارشهای آماری از وضعیت نقدینگی در کشور به نوعی تلاش می کند حساسیت ها را نسبت به آنچه در فضای پولی کشور اتفاق افتاده کاهش دهد

خبراقتصادی-علی پاکزاد: به نظر می رسد بانک مرکزی با انتشار یافتن قطره چکانی اطلاعات و گزارشهای آماری از وضعیت نقدینگی در کشور به نوعی تلاش می کند حساسیت ها را نسبت به آنچه در فضای پولی کشور اتفاق افتاده کاهش دهد. به طور مثال در شرایطی که نیمه اول سال ۹۲ در حال پایان است گزیده آمارهای اقتصاد سه ماهه پایانی سال ۹۱ منتشر نشده است، گزارشی که می تواند نشان دهده وضعیت پولی کشور طی آخرین سال فعالیت دولت دهم به چه صورتی بوده است.

بانک مرکزی از اسفند سال ۸۸ تاکنون تراز دارایی های بانک مرکزی را از گزارش های خود حذف کرده است، البته این عدم انتشار یافتن می تواند ناشی از بحث تشدید تحریم ها و اعمال تحریم بر علیه بانک مرکزی نسبت داده شود ولی به هر شکل هیچ توضیح رسمی در مورد سبب عدم انتشار یافتن عمومی این بخش از گزارشها بیان نشده است.

یکی از بزرگترین اشتباه های بانک مرکزی در سالهای اخیر تن دادن به افزایش حجم نقدینگی و رشد شدید اسکناس و ضرب مسکوکات بوده است، البته نمی توانیم دوره کامل وضعیت انتشار یافتن پول در بانک مرکزی را طی دوره فعالیت دولتهای نهم و دهم بررسی کنیم ولی آخرین گزارش انتشار یافته که میزان انتشار یافتن اسکناس در آن درج شده مربوط به سه ماهه اول سال ۹۱ است، با احتساب ارقام مندرج در این گزارش طی سال ۸۴ تا بهار ۹۱ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان اسکناس انتشار یافته است.

قابل ذکر است حجم اسکناس و مسکوک در سال ۸۴ یعنی ابتدای دوره بررسی ۵٫۶ هزار میلیارد تومان بوده است که در بهار سال ۹۱ به ۳۳٫۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، به عبارت دیگر دولت احمدی نژاد طی دوره فعالیت اش بالغ بر ۵ برابر دولتهای پیش از خود اسکناس چاپ کرده است.

این وضعیت در مقایسه با سرعت پایین رشد اقتصادی در کشور به خوبی نشان میدهد حجم بالای نقدینگی از دلایل اصلی تورم رکودی حاکم بر اقتصاد کشور است.

قابل ذکر است براساس آمارهای موجود دو اتفاق قابل لمس در ترکیب توزیع اسکناس و مسکوک در کشور واقع شده است اول افزایش اول افزایش سهم سیستم بانکی و بانک مرکزی از اسکناس در گردش است که به طوریکه سر جمع سهم سیستم بانکی از اسکناس در گردش طی سال ۸۴ معادل ۱۰ درصد از کل اسکناس انتشار یافته بود ولی در بهار سال ۹۱ این سهم به ۳۱٫۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

تغییر ترکیب تقسیم پول در دولت احمدی نژاد

تغییر ترکیب تقسیم پول در دولت احمدی نژاد

از سوی دیگر حجم اسکناس به کل نقدینگی کشور از حدود ۶ درصد در سال ۸۴ به حدود ۱۱ درصد در بهار سال ۹۱ افزایش پیدا کرده است.

در مورد سبب اتفاق اول می توان گفت افزایش مبادلات الکترونیک در مجموع سبب کاهش گردش اسکناس و مسکوک شده است، اما در مورد افزایش سهم اسکناس و مسکوک به کل نقدینگی سید احمدی میرمطهری مدرس اقتصاد، معتقد است با تغییر قانون چک و شاهد کاهش استفاده از این ابزار پولی در مبادلات هستیم و این مسئله به خودی خود در سهم شبه پول در مبادلات تاثیر گذار بوده و به افزایش سهم مبادلات مبتنی بر جابجایی پول نقد تاثیر گذاشته است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.