دولت چهار کارته شد؛ کارت زرد مجلس به فانی در آستانه هفته معلم

ایران > دولت– ممتازنیوز:
مجلس شورای اسلامی ۳۱ فروردین ماه و در آستانه هفته معلم به وزیر آموزش و پرورش کارت زرد داد.

ایسنا نوشت: نمایندگان مجلس در حالی که هشت ماه از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد، چهارمین کارت زرد خود را به یکی از اعضای دولت یازدهم نشان دادند و بدین ترتیب فانی نیز پس از جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طیب نیا وزیر اقتصاد و فرجی دانا وزیر علوم چهارمین وزیری شد که کارت زرد گرفت.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، سوال مهرداد بذرپاش، نادر قاضی‌پور و فاطمه رهبر از وزیر آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت که مهرداد بذرپاش به نمایندگی از سایر نمایندگان سوال کننده به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و در خصوص سبب به کارگیری اشخاصی که در سن بازنشستگی قرار دارند از وزیر سوال کرد که با توجه به پاسخ‌های وزیر وی بیان کرد که از توضیحات وزیر آموزش و پرورش قانع نشده است.

پس از ارائه اظهارات نماینده سوال کننده و پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش، بذرپاش از پاسخ‌های قانع نشد مجلس اقدام به رای‌گیری کرد که نمایندگان با ۷۱ رای موافق، ۱۱۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر کارت زرد خود را به وزیر آموزش و پرورش دادند و پاسخ‌های وی را قانع کننده نداستند.

وزیر آموزش و پرورش در این جلسه در سخنانی با تاکید بر اینکه مدیرانی باید انتخاب شوند که اعتقاد به سیاست دولت داشته باشند گفت: من باید بدانم که نزد یک میلیون فرهنگی جایگاه دارم و می‌دانم که دارم، من نفوذ کلام در بین فرهنگیان دارم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است، اظهار کرد: این وزارتخانه در حال حاضر با در اختیار داشتن یک میلیون فرهنگی در ۷۵۰ منطقه آموزشی تربیت ۱۲٫۵ میلیون دانش‌آموز را عهده‌دار است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال فرهنگ از کارکردهای عمده آموزش و پرورش است گفت: روزی که بنده آموزش و پرورش را تحویل گرفتم ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کسری داشت و در سال ۹۲ با تخصیص ۱۲٫۵ درصدی اعتبار مصوب شده بخشی از مشکلات مرتفع شد. البته هنوز پاداش بعضی از بازنشستگان سنوات قبل باقی مانده است.

فانی با بیان اینکه در این وزارتخانه ۷۵۰ مشکل را شناسایی کردیم و چهار سیاست عمده را از قبیل تقویت و توسعه مدیریت آموزشگاهی و عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش در نظر گرفتیم، گفت: در بودجه ۹۳ نیز آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ از رشد ۲۶ درصدی برخوردار است و این در حالی است که بودجه کل کشور ۱۱ درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد دولت در تصویب قانون بودجه توجه خاصی به آموزش و پرورش داشته است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد موضوع انتصابات که سوال اصلی نمایندگان سوال کننده بود گفت: طبیعی است که دولت در ۲۴ خرداد با رای اکثریت مردم وارد کار شد و به طبع مدیرانی باید در آموزش و پرورش انجام وظیفه کنند که اعتقاد به سیاست دولت داشته باشند. مدیران فعلی آموزش و پرورش به تمامی ارزیابی شده می باشند و براساس ستادی که در این وزارتخانه تشکیل شد ۳۵ درصد از مدیران سابق همچنان در سمت‌های خود باقی بوده و ۶۵ درصد تغییرات را اعمال کر‌ده‌ایم.

فانی با تاکید بر اینکه به سبب فرهنگ حاکم در آموزش و پرورش مدیران باید از مقبولیت برخوردار باشند گفت: روش کار این است که شرایطی احراز شود و اشخاص با داشتن حداقل مدرک فوق‌لیسانس و داشتن مسئولیت‌های مدیریتی در آموزش و پرورش به کار گماشته شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مدیران تازهی که در استان‌ها منصوب شده ‌اند ۱۹ درصد دارای مدرک دکتری و ۸۱ درصد مدرک فوق‌لیسانس می باشند در حالی که مدیران قبلی ۴ درصد دکتری، ۷۳ درصد فوق‌لیسانس و ۲۳ درصد لیسانس بوده‌اند، اما در این دوره مدیران لیسانسه منصوب نکرده‌ایم و مدیران تازه حداقل هفت سال سابقه مدیریتی در آموزش و پرورش دارا می باشند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به بکارگیری بازنشستگان در این وزارتخانه اظهار کرد: در مجموعه یک میلیون نفری تنها سه نفر بازنشسته به کار گرفته شده است؛ آن هم وقتی مجلس عدم به کارگیری بازنشستگان را مطرح کرد و در همان جلسه هم رای نیاورد ما به احترام مجلس دیگر از اشخاص بازنشسته استفاده نکرده‌ایم.

فانی خطاب به صحبت‌های بذرپاش به نمایندگی از نمایندگان سوال کننده صحبت می‌کرد گفت: اینکه می‌فرمایید مدیرکل آموزش و پرورش تهران ۱۰ سال پیش بازنشسته شده است من به شما گفتم چند سال پیش و شما گفتید اگر ده سال پیش نباشد حرفم را پس می‌گیرم و اکنون در جلسه علنی امروز خودتان می‌فرمایید پنج سال پیش بازنشسته شده است و یا در مورد مدیر فارس نیز وی در بهمن ماه سال ۹۰ بازنشسته شده نه ۱۰ سال پیش.

وی تصریح کرد: این اشخاص کسانی بودند که مدرک‌شان فوق ‌لیسانس بوده و طبق قانون می‌توانستند ۳۵ سال کار کنند اما به سبب فضای سنگین در دولت قبلی با ۲۹ سال خودشان را بازنشسته کردند.

فانی افزود: بنابراین سه نفر بازنشسته رقم بسیاری نیست و علیرغم اینکه اختیار قانونی در این زمینه داشتیم ادامه ندادیم و اما این نکته که می‌گویید کابینه کم تحرک و خسته است یا این که یک وزیر از ساعت شش صبح تا یازده شب کار می‌کند خسته است، کم تحرک است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بیشترین تحرکات را در آموزش و پرورش داشتیم گفت: این را من نمی‌گویم بروید از معلمان بپرسید نشاطی که در سطح کشور از انتصاب مدیران در میان معلمان حاکم شده است در هیچ تاریخی سابقه نداشته است.

وی افزود: من باید بدانم که نزد یک میلیون نفر فرهنگی جایگاه دارم و می‌دانم که دارم، من نفوذ کلام در بین فرهنگیان دارم، اینطور نیست که از سر خیابان آمده باشم و وزیر باشم بنده از ۱۵سالگی در آموزش و پرورش بوده‌ام.

فانی ادامه داد: تمام مدیرانی که منصوب شده‌اند عملکردشان می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. بنده گفته‌ام که هر سه ماه یک بار ارزیابی از عملکرد مدیران انجام شده و همان ارزیابی‌ها ملاک تصمیم‌گیری قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید عملکرد را بررسی کنید. نفرمایید فلانی سیاسی است. مگر شما سیاسی نیستید؟ آموزش و پرورش خردمندانه و با حرکت مطالعاتی و کارشناسی و متکی بر پژوهش و مشارکت عامه فرهنگیان اداره می‌شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به روند فعالیت‌ها در آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش نسبت به قبل از نوآوری، خلاقیت و جذب منابع برخوردار است و در حال حاضر هم مشغول تدوین سند تحول نظام آموزشی و نقشه راه می‌باشد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.