دومین سیارک عظیم هم از بیخ گوش زمین گذشت

۲۳م آذر ،

سیارک تازه کشف شده‌ای که با پهنای ۳۶ متر، در فاصله‌ای کمتر از فاصله زمین تا ماه قرار گرفته بود، روز سه‌شنبه، از کنار زمین عبور کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سیارک نزدیک به زمین ۲۰۱۲XE54 اولین بار روز یکشنبه ۹ دسامبر (۱۹ آذر) توسط اخترشناسان ملاحظه شد.

این سیارک روز سه‌شنبه این هفته با قرار گرفتن در فاصله ۲۲۵ هزار کیلومتری، در نزدیک ترین فاصله خود با زمین قرار گرفت که کمتر از فاصله زمین تا ماه است.

پهنای این سیارک نزدیک به زمین ۳۶ متر است و بر اساس اعلام کارشناسان، در صورت برخورد احتمالی با زمین می‌تواند خطرساز باشد؛ سیارکی در همین ابعاد در سال ۱۹۰۸ میلادی پس از برخورد با زمین حدود دو هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های سیبری را صاف کرد.

«پاسکواله تریکاریکو» از اخترشناسان موسسه علوم سیاره ای در توکسان آریزونا تأکید کرد: احتمال برخورد سیارک در زمان چرخش در اطراف زمین تقریبا پدیده ای نادر محسوب می گردد.

به گفته «تریکاریکو»، سیارک ۲۰۱۲XE54 و سیارک دیگری به نام ۴۱۷۹Toutatis که هر دو طی چند روز اخیر از کنار زمین عبور کرده اند، خطری برای زمین ایجاد نمی‌کنند.

سه شنبه شب سیارک عظیم ۴۱۷۹Toutatis به طول ۴٫۸۲ کیلومتر، از فاصله ۶٫۹ میلیون کیلومتری زمین عبور کرد که ۱۸ برابر فاصله زمین تا ماه است؛ این سیارک که ظاهری شبیه سیب زمینی دارد، جزو گروه سیارک های بالقوه خطرناک (PHA)‌ محسوب می گردد، چرا که در دوره های چهار ساله از کنار زمین عبور می کند.

سیارک نزدیک به زمین ۲۰۱۲XE54

تصاویر رایانه ای از سیارک عظیم ۴۱۷۹Toutatis

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.