دومین شیرجه زیردریایی چین به عمیق ترین گودال جهان

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ این شیرجه ساعت ۷ بامداد سه شنبه به وقت محلی انجام شد.

در این ماموریت محققان به نمونه برداری از آب و قرار دادن نشانگرهایی بر روی بستر دریا پرداختند.

جمعه گذشته این زیردریایی در شیرجه نخست خود به عمق شش هزار و ۶۷۱ متری زیر سطح دریا رسید. رکورد پیشین این زیردریایی پنج هزار و ۱۸۸ متر بود که جولای سال گذشته به دست آمد.

جیائولانگ قرار است طی چهار شیرجه دیگر، به اعماق بیشتری از دریا دست یافته و در نهایت به عمق هفت هزار متری زیر سطح دریا در اواسط ژوئن اوایل جولای برسد.

به گزارش شینهوا، کشتی اقیانوس پیمای مادر موسوم به Xiangyanghong 09  که این زیردریایی متعلق به آن است در روز ۱۱ ژوئن به منطقه مورد نظر برای شیرجه به گودال ماریانا رسید.

گودال ماریانا ژرفترین درازگودال اقیانوس‌های جهان و ژرفترین مکان پوسته کره زمین است. محل آن کف بخش شمال غربی اقیانوس آرام، در شرق و جنوب جزایر ماریانا است. حداکثر ژرفای آن از سطح دریا یازده هزار و سی و چهار متر است. این گودال برای نخستین بار در سال ۱۹۵۱ توسط شناور چَلِنجـِر از نیروی دریایی ایالات متحده بررسی شد و به این خاطر ژرفترین نقطه آن گودال چلنجر نام دارد و تا ۴٢ سال تنها این ٢ نفر موفق به لمس کردن ژرف ترین جاى زمین شده بودند تا سال ٢٠١٢ که جیمز کامرون با شناور دیپ سى چلنجر موفق شد ٢٠ دقیقه در این گودال کاوش کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.