دومین نشست سه جانبه ظریف کری و اشتون در وین؛ فابیوس و هاموند در راهند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
شهر وین از روز سه‌شنبه – (۲۷ آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.

فارس نوشت: روز گذشته مذاکرات درحالی ادامه یافت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای حضور در گفت‌وگوها وارد وین شد و از ساعت ۲۳ به وقت تهران(۸:۳۰ به وقت وین) نشست سه جانبه‌ای را با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون هماهنگ کننده ۱+۵ در هتل پله کوبورگ آغاز کرد.

البته قرار است لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هم به وین سفر کنند و امروز جمعه با محمد جواد ظریف به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.گزارش‌ها حاکی از آن است که اشتان مایر وزیر خارجه آلمان نیز احتمالاً شنبه برای شرکت در مذاکرات جامع میان ایران و ۵+۱ راهی وین می‌شود.

همچنین در روز چهارشنبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلستان در نشستی چهارجانبه به رایزنی پرداختند.

از سوی دیگر، امروز هم رسانه‌های کشورهای مختلف اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های خود درباره این مذاکرات را منتشر کردند که بیشترین مانور تبلیغاتی رسانه‌های غربی بر روی تمدید مذاکرات متمرکز بود. مخاطبان گرامی می توانند در اینجا برخی از مهمترین تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌های جهان در روز پنجشنبه را مشاهده نمایند.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته () در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

از امروز ۴ روز باقی مانده تا طرفین بر سر اختلافات به رایزنی بپردازند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.