دومین نشست “کمیته مدیریت اطلاعات مکان محور” سازمان ملل

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دومین نشست کمیته مدیریت اطلاعات مکان محور سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (UNGGIM-AP) توسط سازمان نقشه برداری کشور ۲۸ الی ۳۰ اکتبر ۲۰۲۴ (۶ال۸ آبان )در هتل آزادی تهران برگزار خواهد کرد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اجلاس منطقه ای سازمان ملل متحد در امر نقشه برداری و کارتوگرافی(UNRCC) از سال ۱۹۵۵ با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل آغاز به کار کرد و هر سه سال یکبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل جلسه می دهد تا پیگیر فعالیتهای انجام شده و اجرای مصوبات قبلی باشد.

کمیته دائمی زیر ساختار GIS برای آسیا و اقیانوسیه PCGIAP نیز یکی از سازمانهای منطقه ای وابسته به سازمان ملل متحد می باشد که پیرو قطعنامه مصوب سیزدهمین کنفرانس کارتوگرافی منطقه ای ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه(UNRCC-AP) در سال ۱۹۹۴ تاسیس گردید تا بر طبق بند ۵ اساسنامه این کمیته کشورهای منطقه با توسعه شبکه ژئودتیک، پایگاه داده توپوگرافی و پایگاه داده کاداستر واستفاده بیشینه از اطلاعات مکانی و توانائیها و امکانات سامانه های اطلاعات مکانی (GIS) بتوانند در راستای مصرف بهینه منابع و افزایش بهره وری در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست خود برنامه ریزی نمایند.

بنابراین، سازمان نقشه برداری کشور بنا بر وظایف محوله طی سه سال قبل به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اینکه عضو اصلی هئیت رییسه PCGIAP بوده و ریاست گروه کاری شماره ۲ این کمیته تحت عنوان (Geospatial Data Management and Services)  را نیز بر عهده داشته‌است، عضو گروه کاری شماره۱ با عنوان (Geodesy Technologies and Applications) نیزمی‌باشد.

هر سال نشست کمیته PCGIAP در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و هر سه سال یکبار نیز، نشست این کمیته با اجلاس منطقه ای سازمان ملل متحد در امر نقشه برداری و کارتوگرافی  (UNRCC-AP)همزمان می باشد که این امر در سال ۲۰۱۲  نیز اتفاق‌افتاد.

گفتنی است؛ نشست های همزمان کمیته با نشست سازمان ملل متحد برای کشورها از جمله برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و حضور مؤثر و قوی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از این جهت در این نشست بسیار ضروری بود و اهمیت بالایی در ارتقاء جایگاه کشورمان در سطح سازمان ملل و در منطقه داشت چرا که در نشست های دوره ای سازمان ملل و از جمله در این اجلاس، تمامی ساختارهای سه سال آینده کمیته PCGIAP، ساختار بندی تازه گروه های کاری، رای گیری برای انتخاب اعضای اصلی هئیت رییسه، رای گیری برای انتخاب رییس، نایب رییس و دبیر کمیته و تمامی کارگروه ها انجام‌می‌شود.

ارایه گزارش ممتاز به نقل ازات فعالیتهای سه ساله قبل کشورها و روسای کارگروه ها(به ویژه که ایران به عنوان رییس گروه کاری ۲ و نایب رییس گروه کاری ۱ می بایستی گزارش ممتاز به نقل از فعالیتهای گروه کاری خود را ارایه می نمود)و تبادل تجربیات از دیگر فعالیت‌های این نشست ها است.

در هیجدهمین نشست سالانه PCGIAPدر سال ۲۰۱۲ کمیته منطقه‌ای مدیریت اطلاعات مکان‌محور جهانی سازمان ملل متحد برای منطقه آسیا و اقیانوسیه با نام تازه UNGGIM-AP شکل گرفت که در‌جریان نوزدهمین اجلاس  UNRCC-AP اساسنامه آن نیز به تصویب سازمان ملل متحد رسید.

لازم به ذکر است در‌جریان این نشست پیشنهاد ایران برای برگزاری دومین نشست (۲nd UNGGIM-AP) از ۲۸ تا ۳۰ اکتبر ۲۰۲۴ نیز به‌تصویب این کمیته رسید.

در پایان خاطر نشان می گردد که تا کنون نمایندگان کشور های چین،کره جنوبی، ژاپن، اندونزی، مالزی، آذربایجان، برونئی، فیجی، ویتنام،مغولستان(شامل ۳۸ نفر) برای حضور در این اجلاس ثبت نام کرده اند و هماهنگی های لازم با اداره کنسولی وزارت امور خارجه برای اعطای ویزا به شرکت کنندگان در این اجلاس به عمل آمده است.

همچنین اطلاعات بیشتر مربوط به این نشست در سامانه اطلاع رسانی به آدرسunggim-ap@ncc.org.ir قابل دسترسی می باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.