دومین ولیعهد هم از راه رسید/ پرونده

نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان پیش از آنکه بر مسند قدرت بنشیند، در دیار غربت درگذشت. اخبار ضد و نقیض در خصوص حال عمومی ‘نایف بن عبدالعزیز’ یکی از ۷ عضو باقی مانده از خانواده سدیری سرانجام به تحقق پیوست و رسانه های عربستان سعودی خبر مرگ آقای ولیعهد را تایید کردند. عمر ولیعهدی نایف هشت ماه بیشتر به درازا نینجامید و مرگ او که برای مداوا به ژنو سفر کرده بود ملک عبدالله پریشان حال را به انتصاب دیگری وادار کرد. خبرهای رسیده از ریاض در خصوص وخامت حال ولیعهد به اندازه ای بود که آمریکایی ها نیز با خبر داشتن از اخبار پشت پرده و مساعد نبودن حال پادشاه عربستان نگران تاج و تختی شدند که اصلی ترین منبع تامین کننده نفت آنها و البته غلام حلقه به گوششان در مناسبات منطقه ای در خاورمیانه است.

مرگ نایف بن عبدالعزیز واکنش های متفاوتی را در داخل عربستان و دیگر کشورهای عربی به دنبال داشت. برخی طرفداران دو آتشه آل سعود پا را از مداحی های متعارف هم فراتر نهاده و با گستاخی مرگ نایف را دردناک تر از رحلت رسول اسلام داسنتند. جمعی دیگر به شادی و پایکوبی پرداخته و آرزوی پایان حکومت سلطنتی در شبه جزیره را زیر لب زمزمه کردند. هر چند در سیستم حکومت موروثی آل سعود، افراد برای رسیدن به مقام ولیعهدی صف کشیده و نوبت را رعایت می کنند اما هرج و مرج ناشی از خبر مرگ نایف ؛ آمریکایی ها را به شدت نگران کرد. وخامت حال ملک عبدالله پس از شرکت در مراسم تدفین ولیعهدش بهانه ای برای این نگرانی بود. درست در روزهایی که عربستان به دلیل اجرای حکم اعدام ۱۸ ایرانی در مقام اتهام از سوی نهادهای حقوق بشری قرار داشت و رابطه میان تهران و ریاض تنش را تجربه می کرد، خبر مرگ ولیعهد نگاه ها را به سمت ریاض متمایل کرد.

 آخرین تصویرهای منتشر شده از نایف پیش از مرگ بسیاری از تحلیل گران منطقه ای را به طرح این سوال واداشت کهکاخ سلطنتی در عربستان به خانه سالمندان بیشتر شباهت دارد تا محلی برای رفع مشکلات مملکتی.

ساعاتی پس از تشییع جنازه نایف ۷۹ ساله بود کهرسانه های خبری از تعیین جانشین او خبر دادند. مردی که به دلیل نزدیکی به ریشه های عقیدتی آل سعود در میان رهبران غربی جای چندانی نداشت جای خود را به ولیعهدی ۷۶ ساله داد که در قیاس با نایف ، شخصی غرب دوست و البته میانه روتر به حساب می آید.این بار مرگ نایف قرعه را به نام سلمان بن عبدالعزیز، وزیر فعلی دفاع و حاکم ریاض و بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیز بن عبدالرحمن انداخت. مردی که جانشین پادشاه ۸۸ ساله عربستان شد. . سلمان از سن ۱۹ سالگی حاکم ریاض است و سالیان متمادی این پست را حفظ کرده است. رسانه های عربی در توضیح وضعیت سلمان از بیماری قلبی او خبر دادند که این مساله بازنگری در طرح به قدرت رسیدن فرزندان عبدالعزیز در عربستان را آسان تر می کند.

اصلی ترین پرسشی که در حال حاضر ذهن تحلیل گران منطقه ای را به خود مشغول داشته این است که آیا سلمان فرقی با نایف یا ملک عبدالله دارد؟ روزی که ملک عبدالله عنوان پادشاهی را در ریاض در اختیار گرفت همگان وی را مردی اصلاح طلب و مدرن خواندند. با اینهمه سالهای سیطره او بر حکومت در ریاض نشان داد که الگویی خاص از حکمرانی و نسخه ای نانوشته میان رهبران آل سعود وجود دارد که همگی آنها را از اقدام های خودسرانه بازمی دارد. سلمان شاید از منظر بسیاری از کارشناسان منطقه ای فردی باشد که به اعطای آزادی های بیشتر به زنان سعودی اهمیت می دهد اما ساختار سیاسی عربستان مجال کوچکترین لطافت ورزی در سیاست را از او خواهد گرفت.
۵۱۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.